16:15 1403/04/04

اهمیت سفر روحانی به عراق از نگاه کارشناس منطقه غرب آسیا

no-photos

تهران- ایرنا- کارشناس منطقه غرب آسیا، گفت: سفر آقای روحانی و دیدارش با مقامات عراقی از جمله با آیت الله سیستانی می‌تواند در گسترش مناسبات مردمی و دولت ها با یکدیگر اثر گذار باشد، به دلیل وجود مشترکات عقیدتی بین اکثریت مردم عراق و ایران، نقش آیت الله سیستانی متعادل کننده روابط دو کشور است.

حسن هانی زاده عصر دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، اضافه کرد: سفر آقای روحانی به عراق می‌تواند در تحکیم مناسبات تهران-بغداد کاملا موثر باشد. ایران و عراق دو کشوری هستند که متغیرهای داخلی دو کشور به طور طبیعی بر دیگر کشورهای منطقه اثر می گذارد، اتفاقی که در عراق رخ بدهد اثر خود را در جامعه ایران باقی می‌گذارد، به همین دلیل از سال ۲۰۰۳ یعنی پس از سرنگونی رژیم صدام تاکنون که حدود ۱۶ سال می‌گذرد، ایران همواره سعی داشته که نقش مثبتی در امنیت عراق داشته باشد.
وی افزود: در طول ۱۶ سال گذشته بارها عراق مورد تهاجم گروه‌های تروریستی قرار گرفته و ایران هزینه‌های سنگینی برای برقراری امنیت پایدار عراق پرداخت کرده است، به همین دلیل هم نقش بسیار تاثیرگذاری در امنیت و حفظ ثبات عراق داشته و دارد.
هانی زاده اضافه کرد: هم آمریکا و هم برخی کشورهای پیرامونی عراق مخصوصا عربستان سعودی، امارات و اردن بارها در صدد بودند که با دخالت در مسائل داخلی عراق و گسترش ناامنی ها و ایجاد شکاف بین گروه های مختلف عراقی به نوعی مشکل ایجاد کرده و از ایجاد یک نظام دموکراتیک در عراق جلوگیری کنند.
*عراق مقصد مناسبی برای کالاهای ایرانی تلقی می شود
کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: ایران به دلیل قرابت های موجود و داشتن مرز مشترک ۱۴۰۰ کیلومتری آبی و خاکی با عراق همواره امنیت این کشور را امنیت خود دانسته و از آن حمایت کرده است. سفر آقای روحانی و دیدارش با مقامات عراقی از جمله با آیت الله سیستانی می‌تواند در گسترش مناسبات مردمی و دولت ها با یکدیگر اثر گذار باشد، آیت الله سیستانی به دلیل جایگاهی که به لحاظ دینی در عراق دارد، می تواند در ایجاد وفاق بین همه جریان‌های سیاسی عراق و بین عراق و ایران نقش ایفا کند، لذا این دیدار، دیدار بسیار مهمی است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل تحریم های اعمال شده آمریکا علیه ایران، عراق می‌تواند دروازه و مقصد مناسبی برای کالاهای ایرانی تلقی شود. حجم صادرات ایران به عراق، پیش‌بینی می‌شود در سه سال آینده، به ۲۰ میلیارد دلار برسد، این فرصت مناسبی است که ایران بتواند یک بازار مهم و با کیفیت در منطقه ایجاد کند، مخصوصاً در عراق که اقبال و استقبال زیادی از کالاهای ایرانی توسط مردم صورت می گیرد.
*دیدار آقای روحانی و آیت الله سیستانی دیداری تاریخی خواهد بود
این کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا اظهار داشت: در حال حاضر رویکرد مردم عراق از شیعه، سنی و کرد به این سمت است که از ظرفیت های اقتصادی ایران برای بازارهای عراق استفاده کنند و در طول ۱۶ سال گذشته ثابت شده که ایران تنها کشوری است که اهمیت زیادی به امنیت پایدار عراق می دهد، در طول سالهای گذشته ایران چه در موصل، الانبار و سایر مناطق عراق، نقش بسیار خوبی در برقراری امنیت و سرکوب گروه‌های تروریستی ایفا کرده است و لذا مردم عراق در حال حاضر به سمت و سویی حرکت می‌کنند که مانع نفوذ قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای شوند تا این کشورها نتوانند مناسبات بین ایران و عراق را تحت تاثیر قرار دهند.
هانی زاده خاطرنشان کرد: آیت الله سیستانی همواره سعی کرده است دیدگاه همه گروه‌های سیاسی و مذهبی عراق را به هم نزدیک کند، ایشان می تواند نقش بسیار تاثیرگذاری در وفاق ملی و ایجاد مناسبات سازنده بین ایران و عراق ایفا کند و این گفت‌وگوها می‌تواند شرایطی را فراهم کند که نقش تاثیرگذار آیت الله سیستانی افزایش پیدا کند، به همین دلیل دیدار آقای روحانی و آیت الله سیستانی در حقیقت یک دیدار تاریخی خواهد داشت.
سیام*۱۷۴۴*۱۵۳۵
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت