16:09 1403/04/04

مطبوعات ایتالیا ، سفر روحانی به عراق را تاریخی و مهم خواندند

no-photos

رم – ایرنا – سفر سه روزه حسن روحانی به عراق بازتاب گسترده ای در مطبوعات ایتالیایی داشت و روزنامه لاستمپا چاپ رم ، این سفر را تاریخی و برای تقویت مناسبات تجاری میان دو کشور خواندند.

به گزارش ایرنا، روزنامه 'لاستمپا' روز سه شنبه در گزارشی با عنوان 'سفر روحانی به عراق برای تقویت مناسبات تجاری'نوشت: شماری ازمقامات ایرانی که رییس جمهوری کشورشان را در سفر به عراق همراهی کرده اند از این دیدار به عنوان ' راهی برای دور زدن تحریم های امریکا علیه ایران' نام برده اند.
لاستمپا افزود: این اظهارات به تنهایی بیانگر اهمیت سفر رسمی سه روزه حسن روحانی به عراق و دیدار وی با مقامات عالیرتبه عراقی است.
روحانی پیش از آغاز سفر و در فرودگاه تهران گفته بود که مناسبات دو کشور همسایه و شیعه ایران و عراق به هیچوجه قابل مقایسه بین عراق و کشور ' اشغالگری' مانند امریکا نیست.
با این حال رییس جمهوری ایران به خوبی از نزدیکی مناسبات بین بغداد و واشنگتن آگاه است و می داند که هشت هزار سرباز امریکایی در خاک عراق حضور دارند.
البته نیمی از نیروهای شبه نظامی شیعه عراقی طرفدار ایران هستند و صد هزار نفر عضو بسیج مردمی عراق، گوش به فرمان ژنرال قاسم سلیمانی می باشند.
اما روحانی درصدد تعمیق هر چه بیشتر مناسبات بین دو کشور و با دولتمردان جدید عراقی از جمله' برهم صالح ' رییس جمهوری و 'عادل عبدالمهدی'، نخست وزیر این کشور است.
روحانی در پایان دیدار با همتای عراقی خود به خبرنگاران گفت که ' شرایط مناسب برای گسترش هر چه بیشتر مناسبات بین دو کشور در بخش های مختلف از جمله انرژی، کشاورزی، حمل ‌و نقل، ترانزیت کالا و همکاری های بانکی موجود است'.
حجم روابط اقتصادی ایران با عراق در سال گذشته نزدیک به ۸ میلیارد دلار بوده و دو کشور قصد دارند آن را در آینده به ۲۰ میلیارد دلار افزایش دهند.
عراق از جمله کشورهای برخوردار از معافیت امریکا در ارتباط با تحریم های ایران است و بانک های مرکزی دو کشور در مورد چگونگی پرداخت صادرات نفت ، گاز و برق به توافق رسیده اند.
ایران امیدوار است که بتواند با بهره گیری از کمک سیستم بانکی عراق، تراکنش های مالی خود در منطقه را انجام دهد. اشاره روحانی به نقش عراق در تامین امنیت در منطقه می تواند اشاره ای به امکان همکاری نظامی بین دو کشور در سوریه باشد.
لاستمپا در پایان نوشت:با توجه به اینکه صادرات نفت ایران به سوریه به دلیل تحریمهای امریکا نمی تواند از طریق دریا صورت بگیرد، در روزهای گذشته توافقی برای ترانزیت سالانه ۲۰۰ هزار تن کالای ایرانی از طریق کردستان عراق به سوریه، به امضا رسید.
اروپام* شبس**۴۶۱ **۱۹۱۷
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت