15:10 1403/04/04
روحانی در جمع مدیران ارشد وزارت‌خارجه:

وزیر خارجه نماینده ملت است نه یک جناح/ دیپلماسی باید یکپارچه باشد

صافی نیوز – رئیس‌جمهور گفت: وزیر امور خارجه وقتی در سیاست بیرونی ما حرف می‌زند و حضور می‌یابد به عنوان نماینده کل ملت ایران است نه نماینده یک جناح.
no-photos

به گزارش صافی نیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی که صبح امروز(سه‌شنبه) با حضور در وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف دیدار کرد، در جمع معاونین و مدیران ارشد این وزارت خانه اظهار کرد: سیاست خارجی ویژگی خاصی دارد و یک روابط تنگاتنگی با ملت دارد. مشخصه یک ملت، محدوده‌ای است که داخل را از خارج جدا می‌کند، در واقع مرزهای جغرفیایی و مرزهای سیاسی و خودی و بیگانه، ملیت و همبستگی ما را کامل تر می‌کند.

روحانی گفت: وقتی ما می گوییم سیاست خارجی یعنی نحوه تعامل یک ملت با دیگر کشورها، با بیرون، با دیگران، بنابراین سیاست خارجی نمی تواند سیاستی باشد که مربوط به یک فرد، یک حزب یا یک جمع باشد، بلکه مربوط به کل ملت ایران است.

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه ما هم وقتی در سیاست خارجی حرفی می زند به عنوان یک ملت و یک کشور صحبت می‌کند، نه یک فرد و نه یک جناح،افزود: بنابراین سیاست خارجی ما باید یکپارچه باشد اگر ملت یکپارچه را می‌خواهیم، آن ملتی توانمند و قدرتمند است و می‌تواند در مسیر خودش پیشرفت داشته باشد که یک پارچه باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: تکه-تکه شدن و چند پارچه شدن توان یک ملت را کاهش می دهد، آن ملتی توانمند است و می‌تواند در برابر سیاست‌های بیگانگان بایستد که یکپارچه و متحد باشد. 

روحانی بیان کرد: یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی ما استقلال بود که در شعارهای اصلی انقلاب هم وجود داشت، به این معنا که وابستگی ما به کشورهای خارجی قطع شد. یکی از تحقیر های بزرگی که شاید قرن ها بر مردم ایران تحمیل شده بود تحقیر در برابر قدرت‌های بیگانه و تسلیم شدن و سر فرود آوردن بود که این موضوع توسط انقلاب برداشته و ملت ما مستقل شد.

وی ادامه داد: در همه مجامع جهانی وقتی ما صحبت می‌کنیم می‌دانند که ما به عنوان نماینده یک ملت صحبت می‌کنیم نه به عنوان نماینده شرق یا غرب یا فلان قدرت، حتی آن زمان که دو اردوگاه شرق و غرب در جهان مطرح بودند هم مشخص بود که ما از طرف هیچ کدام صحبت نمی کنیم. امروز هم وزیر امور خارجه وقتی صحبت می‌کند به عنوان نماینده ملت ایران صحبت می‌کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: خیلی از کشورها هستند که شما امروز می‌بینید وقتی در مجامع بین‌المللی صحبت می‌کنند به نمایندگی از یک قدرت بزرگ صحبت می‌کنند و همان حرف‌های آنها را به یک شکل دیگر تکرار می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه برخورداری از استقلال در سیاست خارجی برای ما یک افتخار به حساب می‌آید اما شاید برخی از کشورها از این افتخار محروم باشند،تاکید کرد: آنچه در سیاست خارجی برای ما مهم است اینکه وزارت امور خارجه به عنوان نیروهای تخصصی و کارشناس در امر سیاست خارجی و روابط خارجی به حساب می‌آیند؛ شما سفرا و سایر مقامات وزارت امور خارجه به عنوان کارشناسان امین نظام در سیاست خارجی به حساب می آیید.

وی افزود: یک کارشناس امین آن جایی را که تشخیص می دهد و می فهمد، حرف و نظر خود را به صراحت بیان می‌کند، حالا ممکن است آن حرف که به رئیس جمهور می گوید خوشایند او( رئیس‌جمهور) باشد یا نباشد، فرقی نمی کند، چرا که اگر بنا بر خوشایند این و آن باشد ما از امانت خارج می شویم.

ادامه دارد …

انتهای خبر/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت