0:03 1403/04/02
گزارش صافی؛

طرح زوج و فرد خودروها در تبریز جواب نداد/ ترافیک همچنان سنگین

صافی نیوز – تبریز- طرح زوج و فرد خودروها در تبریز طرحی است که با هدف کاهش بار ترافیکی و آلاینده‌های جوی در سطح شهر اجرا می‌شود ولی نتیجه مثبتی نداشته و همچنان ترافیک محدوده مرکزی شهر سنگین است.
no-photos

صافی، گروه استان‌ها- آناهیتا رحیمی: ترافیک سنگین، افزایش تردد خودروهای تک سرنشین در سطح شهر و نمایشگرهای سنجش آلودگی که شرایط مناسبی را نشان نمی‌دهد.

طرح زوج و فرد خودروها طرحی است که با هدف کاسته شدن از بار ترافیک و کاهش آلاینده‌های جوی، از دوم شهریور ماه آغاز شده است اما جای بحث اینجاست که آیا این طرح می‌تواند از حجم خودروها بکاهد و قدری از میزان آلاینده‌های جوی بکاهد یا خیر.

تابلوهایی که نشان دهنده ساعات و مسیرهای طرح زوج و فرد خوروهاست اما آیا تمام سرنشینان خودروها این طرح را رعایت می‌کنند و معتقدند که این طرح، عامل بسیار مؤثری برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا است. خبرنگار صافی در همین رابطه با رانندگان خودروها گفت و گویی داشته تا خوب و بد این طرح را از زبان آنان جویا شود.

اجرای طرح زوج و فرد ترافیک در کلانشهر تبریز، طرحی نیست که نتیجه بدهد. این را رضا، راننده ۳۶ ساله‌ای می‌گوید که بخاطر شغلی که دارد بیشتر عمر خود را صرف رانندگی می‌کند.

او معتقد است این طرح در کلانشهر تبریز، جایی ندارد چرا که کمتر کسی آن‌را رعایت می‌کند و اکثراً تمام پلاک‌های زوج و فرد در روزهای تعیین شده در مسیرها در حال حرکت هستند و به طور یقین می‌توانم ادعا کنم که این طرح در کلانشهر تبریز نتیجه نمی‌دهد.

مسئولان باید در کنار طرح زوج و فرد خودروها به کمبود پارکینگ در کلانشهر تبریز نیز توجه کنند

کلانشهر تبریز علاوه بر ترافیک، از کمبود پارکینگ نیز رنج می‌برد در اکثر خیابان‌ها خودروها در دو ردیف ساعت‌ها پارک می‌کنند و دنبال کار خود می‌روند؛ مسئولان باید در کنار طرح زوج و فرد خودروها به کمبود پارکینگ در کلانشهر تبریز نیز توجه کنند.

سعید یکی دیگر از رانندگانی است که طرح زوج و فرد خودروها را عامل بسیار مهمی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا می‌داند.

او ادامه می‌دهد: در اکثر خیابان‌ها خودروهای تک سرنشین دیده می‌شود و این به نظرم مهم‌ترین علتی است که می‌تواند در تمام ایام و به خصوص در روزهای بازگشایی مدارس، موجب تشدید ترافیک شود.

انتطاری که از مسئولان دارم این است که طرح زوج و فرد خودروها را به طور جدی ادامه دهند و با رانندگانی که خلاف قانون برخورد می‌کنند برخورد شود.

سهم ۷۰ درصدی خودروها در آلاینده‌های جوی

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی در گفت و گو با صافی نیوز می‌گوید: طبق آخرین مطالعات، ۷۰ درصد آلاینده‌های کلانشهر تبریز، وسایل نقلیه هستند.

داوود قاسم زاده ادامه می‌دهد: قطعاً طرح زوج و فرد خودروها علاوه بر کاهش ترافیک در کلانشهر تبریز، غلظت آلاینده‌های جوی را نیز کاهش می‌دهد؛ عوامل بسیاری در بحث آلاینده‌های جوی دخیل هستند اما هم چنان که گفته شد خودروها، ۷۰ درصد از آلاینده‌های جوی را موجب می‌شوند که کنترل ترافیکی می‌تواند از میزان غلظت آلاینده‌ها بکاهد.

طرح زوج و فرد خودروها از دوم شهریور ماه بر حسب تعرفه مصوبه شورای ترافیک استان، آغاز شده است که جنبه ارشادی دارد و طی روزهای آتی کارگروهی تشکیل و اعمال جریمه‌ها مشخص خواهد شد

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، با اشاره بر اینکه طرح زوج و فرد خودروها از دوم شهریور ماه بر حسب تعرفه مصوبه شورای ترافیک استان، آغاز شده است که جنبه ارشادی دارد به صافی نیوز می‌گوید: طی روزهای آتی کارگروهی تشکیل و اعمال جریمه‌ها مشخص خواهد شد.

اصغر آدی بیگ ادامه می‌دهد: نقشه محدوده طرح زوج و فرد در سطح شهر اطلاع رسانی شده است که از ساعات ۱۰ الی ۲:۳۰ و ۵ الی ۷:۳۰ با هدف کاهش پیک ترافیک و تردد در محدوده‌های مشخص از جمله چای‌کنار، دانشسرا، خاقانی، میدان ساعت، باغ گلستان و ارتش انجام می‌گیرد.

وی بحث فرهنگ سازی در موضوع ترافیک را یکی از اهداف اصلی این طرح دانسته و بیان می‌کند: خودروهای حمل و نقل عمومی، خودروهای آتش نشانی، بانکی و دارای پلاک قرمز، حق تردد در مسیرهای مشخص شده را دارند اما سایر خودروهایی که حتی به ادارات تعلق دارند باید قانون را رعایت کنند. امید است با همکاری مردم و رعایت مقررات، این طرح به خوبی اجرا شود.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز، تعداد اتوبوس‌های بالای ده سال را ۳۶۴ دستگاه شمرده و به صافی نیوز می‌گوید: ۳۱۲ دستگاه از تعداد گفته شده در بخش خصوصی و ۱۶۷ دستگاه در بخش دولتی وجود دارد که باید تعویض شوند.

فعالیت ۱۰۶ دستگاه اتوبوس در مسیرهای بی آرتی

فرخ جلالی ادامه می‌دهد: روزانه ۶۵۰ هزار نفر مسافر در بخش خصوصی و ۱۵۰ هزار نفر در بخش دولتی در کلانشهر تبریز جابجا می‌شوند. نزدیک بر ۷۷۳ دستگاه اتوبوس در کلانشهر تبریز وجود دارد اما علیرغم عدم کمک دولت در سال ۹۵، ۱۰ دستگاه آکیا و ۳۴ دستگاه دو کابین و هم چنین در سال ۹۶، ۱۰ دستگاه آکیا و ۴۲ دستگاه مینی بوس و در سال جاری نیز ۴۰ دستگاه دیگر تنها با هزینه شهرداری به ناوگان اتوبوسرانی افزوده شده است‌.

وی در پایان توضیح می‌دهد: متأسفانه طی سه سال اخیر، هیچ هزینه‌ای از سوی دولت برای خرید اتوبوس پرداخت نشده است.

طرح زوج و فرد خودروها آغاز شده اما تا مراحل عملی شدن آن باید منتظر بود

در نهایت اینکه طرح زوج و فرد خودروها آغاز شده اما تا مراحل عملی شدن آن باید منتظر بود؛ آن چنان که پیداست این طرح طرفداران و حتی مخالفانی را نیز با خود همراه ساخته و به یک بحث داغ در بین رانندگان تبدیل شده است.

نخستین هدف از اجرای این طرح، کاهش پیک ترافیک و آلودگی هوا است اما باید گفت این طرح زمانی نتیجه می‌دهد که تمام رانندگان، آن‌را رعایت کنند و این طرح نیز به گونه‌ای اجرا شود تا نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشد.

انتهای خبر/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت