10:35 1403/04/06

با افزایش صد درصدی مزد بازهم به خط فقر نمی رسیم

no-photos

به گزارش صافی به نقل از ایلنا، ششم بهمن ماه، سومین جلسه کمیته دستمزدِ ذیل شورایعالی کار با حضور نمایندگان رسمی شرکای اجتماعی برگزار شد. در این جلسه که قرار بود محاسبات سبد معیشت ۱۴۰۰ براساس داده‌های تورمی دی ماه آغاز شود، کارفرمایان و به تبع آنها دولتی‌ها، اظهارات عجیب و غریبی با هدف شانه خالی کردن از اجرای بند دوم ماده ۴۱ یا همان بحث سبد معیشت، پیش کشیدند؛ اظهاراتی از این قبیل که باید اندازه خانوار متوسط تعدیل و نرمال‌سازی شود یا اینکه معلوم شود چند درصد کارگران شاغل، مجرد هستند.

محمدرضا تاجیک (نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگری در شورایعالی کار) در ارتباط با این جلسه و روند مذاکرات مزدی ۱۴۰۰ می‌گوید: افزایش حقوق کارگری در حالی به تورم رسمی و اعلامی ربط داده شده که حقوق کارمندان در طول سال، به انحای مختلف افزایش می‌یابد. در شرایطی هستیم که افزایش ۱۰۰ درصدی مزد کارگران هم کافی نیست.صد درصد افزایش دستمزد هم نمی‌تواند دریافتی کارگران حداقل‌بگیر را به خط فقر برساند. صد درصد افزایش دستمزد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی، ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود که بازهم با هر متر و معیاری که حساب کنیم، پایین خط فقر است؛ خط فقری که کمیته امداد امام (ره) اعلام کرده، بالای ۷ میلیون تومان است؛ حتی اعداد و ارقام مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که خط فقر از افزایش دو برابری دستمزد، بسیار بیشتر و بالاتر است.

وی ادامه می‌دهد: در این شرایط که افزایش ۱۰۰ درصدی مزد نمی‌تواند دستمزد را به خط فقر برساند، متاسفانه در جلسات کمیته مزد، باب جدیدی توسط کارفرمایان گشوده شده است؛ نمایندگان کارفرما به خاطر اینکه حرفی ندارند در جلسه بزنند و هرجور قرار باشد سبد معیشت محاسبه شود، بازهم از دو برابر دستمزد فعلی بیشتر است، به بیراهه می‌روند و مباحث عجیب و غریب مطرح می‌کنند؛ هدفشان فقط به انحراف کشاندن مذاکرات مزدی و طفره رفتن از محاسبه سبد معیشت است.

به گفته تاجیک؛ کارفرمایان در کمیته مزد ۱۴۰۰، مدام ادعا می‌کنند که تامین سبد معیشت و حتی محاسبه آن، وظیفه ما نیست و چرا باید سبد محاسبه شود.
او اضافه می‌کند: دولتی‌ها و کارفرمایان مدام توپ را در زمین یکدیگر می‌اندازند؛ کارفرما می‌گوید دولت باید گوشه‌ای از سبد معیشت را تامین کند؛ دولت نیز سر قول‌ها و وعده‌های خود نمانده؛ قرار بود حداکثر تورم سال جاری، ۱۵ درصد باشد؛ حالا کمینه تورم از دو برابر این رقم نیز فراتر رفته است!

انتهای خبر/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت