15:41 1403/04/06

چرا بورس منفی شد؟

no-photos

به گزارش صافی به نقل از خبرآنلاین، امروز شاخص کل بورس کشور با کاهش ۲۴ هزار واحدی به رقم یک میلیون و ۴۲۳ هزار رسید که به معنای کاهش ۲۴ هزار واحدی شاخص کل بورس است. این میان شاخص کل بورس با معیار هم وزن با ۵۰۳۸ واحد رشد به رقم ۴۷۳ هزار و ۵۴۶ واحد رسیده است.

براساس خبرها امروز معامله گران بورس دو میلیون معامله مجموعا به ارزش ۱۲ هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان انجام دادند. صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پالایش نفت اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.
آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس هم با ۶۹ واحد کاهش رقم ۲۰ هزار و ۷۳ واحد را ثبت کرد.
مصطفی صفاری در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این سئوال که چرا امروز بورس عقب نشست؟ گفت: افت خرید و فروش جزو ذات بازار است. اگرچه از دید من شاخص هم‌وزن مثبت بود.

وی با اشاره به حجم معاملات نیز گفت: حجم معاملات امروز بالاتر از ۱۹ هزار میلیارد تومان بود. باید توجه داشت این حجم معاملات از کل معاملات یک ماهه مسکن در کل کشور بالاتر است. پس نمی‌توانیم بگوییم بورس عقب نشسته است. ما می‌توانیم بگوییم سهام شاخص ساز منفی بود و رویکرد مردم رفته به سهام کوچک به وضوح دیده می‌شود.
 وی ادامه داد:  برخی از صنایع مثل سیمانی‌ها و دارویی‌ها البته با خبرهای مثبتی روبرو بودند و شاهد صف‌های خرید بودند.
وی ادامه داد: چون در آستانه تصمیم گیری برای بودجه هستیم و معمولا تصمیمات مجلس بر شرکت های بزرگ در بودجه اثر دارد، به خاطر همین این شرکت‌های بزرگ تا مشخص شدن بودجه بلاتکلیف هستند. اما به نظر من وضعیت بازار خوب است اما توجه‌ها از سهام‌های بزرگ شاخص‌ساز جا به جا شده است.
 او در جواب این پرسش که فردا بورس چه می‌شود؟گفت: باز هم پیش بینی من از شاخص هم‌وزن و حجم‌ها مثبت است اما احساس می‌کنم در سهام بزرگ کمتر شاهد ورود پول باشیم چرا که  فعلا نه خبری از حمایت دولت در بازار است و نه خبری از حمایت مجلس. او اضافه کرد: این روند ممکن است در هفته جاری ادامه پیدا کند.

صفاری در تشریح وضعیت بازار سرمایه نیز گفت: ببینید برای رد زیان بانک‌ها، پالایشگاه‌ها را دادند به بانک‌ها. حالا سئوال این است ؛ آیا بانک‌ها پالایشگاه‌دار هستند؟ به نظر نه. بانک‌ها قرار نیست بنگاه دار باشند. پس قرار است سهام این‌ها فروخته شود. از آن طرف بسیاری از سهام بزرگ در سهام عدالت است و آزادسازی آن‌ها یعنی عرضه آن‌ها. به همین علت بخشی از عرضه آن‌ها باید در قالب سهام عدالت  انجام بگیرد.

انتهای خبر/

خورشید حیدرزاده
خورشید حیدرزاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت