15:45 1403/04/04

نشست سران اتحادیه اروپا در سایه ابهامات برگزیت

no-photos

به گزارش صافی به نقل زا ایرنا، ملاقات اضطراری «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و «اورسولا فون درلاین» رئیس «کمیسیون اروپا» که دیروز برای عبور از موانع رسیدن به توافق تجاری در بروکسل برگزار شد، به جایی نرسید و گفته می‌شود اختلافات زیادی باقی مانده است. 
قرار شد دو طرف در روزهای آینده به رایزنی‌های خود ادامه داده، بلکه تا روز یکشنبه به نتیجه نهایی برسند. این در حالی است که نتیجه ماه‌ها مذاکرات نمایندگان انگلیس و اتحادیه اروپا، از بهمن ماه ۱۳۹۸ به این سو پیشرفت ملموسی نداشته و ۲۱ روز دیگر پیوند قوانین این اتحادیه در انگلیس پس از نزدیک به ۴ دهه خاتمه می‌یابد. به این ترتیب آینده روابط دو طرف بر مبنای تعرفه‌های «سازمان تجارت جهانی» خواهد بود که هزینه‌ تبادل کالا میان دو طرف را به میزان چشم‌گیری افزایش می‌دهد و انگلیس به شدت متضرر خواهد شد.
دفتر نخست‌وزیری انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جانسون مایل است تمام راه‌های ممکن را برای رسیدن به توافق تجاری با اتحادیه اروپا آزمایش کند. با این حال دو طرف همچنان در خصوص نقش دیوان دادگستری اروپا در اختلاف‌های طرفین و میزان دسترسی صیادان اتحادیه اروپا به مناطق ماهیگیری غنی انگلیس در دوره پسابرگزیت اختلاف نظر دارند.
رئیس کمیسیون اروپا پس از جلسه دیروز با جانسون که سه ساعت به طول انجامید، با صدور بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد: ما گفت‌وگوهای جان‌داری را درباره مجموعه‌ای از مسائل مورد اختلاف داشتیم. درباره مواضع یکدیگر فهم روشنی پیدا کردیم و متوجه شدیم که فاصله آن‌ها خیلی از هم دور است. وی افزود: پس از این توافق کردیم تا تیم مذاکره کننده بدون فوت وقت گفت‌وگوها را آغاز کرده و تلاش کنند تا مسائل را حل و فصل نمایند.
اگر چه انتظار نمی‌رفت که نتیجه مذاکرات نخست‌وزیر انگلیس و رئیس کمیسیون اروپا به عقد توافق منجر شود، اما ناظران امیدوار بودند که دو طرف درباره کلیات مسائل مورد اختلاف به سازش برسند.
برخی کارشناسان معتقدند که توافق اولیه حاصل شده و دو طرف مشغول تنظیم متن نهایی توافق هستند. اما صدور بیانیه جداگانه جانسون و فون‌درلاین گواهی این است که به تعبیر برخی تحلیل‌گران، حاکی از اختلاف نظر میان آنها است؛ چون زمانی که دو طرف با یکدیگر توافق دارند، یک بیانیه مشترک صادر می‌کنند.
به این ترتیب باید تا یکشنبه منتظر ماند و دید که انگلیس و اتحادیه اروپا مسیر آینده برگزیت را در روزهای آینده چگونه ترسیم خواهند کرد.
هر دو طرف از سوی جناح‌های مختلف در داخل تحت فشار قرار دارند. گروهی از هم حزبی‌های جانسون معتقدند که برگزیت بی‌توافق پیامدهای بدی را برای اقتصاد کشور در پی داشته و گروهی دیگر بر این باورند که عدم توافق با اتحادیه اروپا به نفع انگلیس خواهد بود. برخی کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه نیز حاضر به عقب‌نشینی در مذاکرات با انگلیس نبوده و این مساله کار مذاکره‌کنندگان اروپایی را برای هرگونه سازش با لندن دشوار کرده است.
«استفن لوفن» نخست‌وزیر سوئد امروز در آستانه برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: نظر به شکست مذاکرات جانسون و فون‌درلاین، بعید است بتوان به توافق تجاری دست پیدا کرد. چالش بزرگی پیش رواست. ما همواره اعلام کرده‌ایم که در حالی خود را برای بدترین حالت آماده می‌کنیم که برای رسیدن به بهترین حالت امید بسته‌ایم.
گزارش‌ها از بروکسل حاکی است که بیشتر رهبران اروپایی معتقدند که باید برای تحقق برگزیت بدون توافق آماده شد. رئیس جمهوری لیتوانی در همین پیوند اظهار کرد که طرح ثانویه اتحادیه اروپا در خصوص برگزیت بدون توافق، باید بدون فوت وقت تدوین و از ابتدای سال آینده اجرا شود.
این در حالی است که باید در نظر داشت اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری انگلیس به شمار می‌رود و سال گذشته ۲۹۴ میلیارد پوند معادل ۴۳ درصد کل صادرات انگلیس کالا مبادله شده است.
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به تازگی در گزارشی هشدار داده که اجرای برگزیت بی‌توافق ضربه مهلکی را به اقتصاد انگلیس وارد خواهد کرد و در دراز مدت پیامدهای ناگواری را برای بازده اقتصادی و گسترش بیکاری در این کشور به همراه خواهد داشت.
نهاد ناظر بر عملکرد اقتصادی دولت انگلیس (او بی آر) هم پیش‌بینی کرده که اگر مذاکرات با اتحادیه اروپا به نتیجه نرسد، رشد اقتصادی این کشور در سال آینده ۲ درصد منقبض خواهد شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که در صورت تحقق برگزیت بی توافق، انگلیس بیشترین زیان مالی را در میان کشورهای صنعتی گروه ۲۰ متحمل می‌شود.
انگلیس در ماه‌های گذشته تعدادی توافقنامه تجارت آزاد با ژاپن، کانادا، نروژ، ایسلند و امروز هم با سنگاپور برای توسعه همکاری‌های اقتصادی در دوره پسابرگزیت امضاء کرده است؛ اما توافق‌های جدید تا حد زیادی تجارت انگلیس با این کشورها را به عنوان بخشی از روابط تجاری اتحادیه اروپا تکرار کرده و مزایای جدیدی به همراه ندارد.

انتهای خبر/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت