10:40 1403/04/06

سمت و سوی معاملات بورس در هفته پايانی تابستان

صافی نیوز / يک کارشناس بازار سرمايه گفت: به نظر مي‌رسد در هفته پيش رو، ثبات در بدنه بازار حاکم شده و به دنبال آن تفکيکي ميان صنايع و سهام ايجاد شود که اين موضوع به لحاظ تحليلي منجر به جدايي مسير صنايع و سهام از يکديگر خواهد شد.
بورس

به گزارش صافی به نقل از ایرنا،

معاملات بورس در هفته اي که گذشت با افزايش عرضه همراه شد و مطابق پيش بيني هاي صورت گرفته روند اصلاحي اين بازار تحت تاثير مقاومت شاخص بورس بر روي کانال يک ميليون و ۶۰۰ هزار واحد تداوم پيدا کرد.
 گذر بازار از دوران پر فراز و نشيب معاملات بورس طي يک سال گذشته، سهامداران را براي سرمايه گذاري در اين بازار محتاط‌تر از قبل کرد و روند نزولي بازار در هفته گذشته موجب ترس سهامداراني شد که به تازگي از ضرر و زيان هاي شديد در اين بازار رها شده اند و بار ديگر تحت تأثير حمايت هاي صورت گرفته از معاملات بازار سهام،  اعتماد به آنها براي سرمايه گذاري دوباره در اين بازار بازگشته است.
از چند روز گذشته و با قرار گرفتن شاخص بورس بر مدار نزولي، اکثر کارشناسان وجود چنين روندي را در بازار طبيعي اعلام کردند و معتقد بودند ايجاد روند صعودي قوي در شاخص بورس نيازمند روند اصلاحي بازار به صورت موقت است تا بتوان بعد از آن شاهد بازگشت بازگشت پر قدرت روند صعودي به معاملات و نيز عبور شاخص بورس از کانال يک ميليون و ۶۰۰ هزار واحد باشيم.
در چند روز اخير علاوه بر وجود مقاومت شاخص بورس در اين کانال، انجام عرضه هاي اوليه و نيز تامين نقدينگي براي مشارکت در اين عرضه ها بي‌تاثير بر تداوم روند نزولي بازار نبود و منجر به افزايش عرضه و فشار فروش در اين بازار شد.

از ديگر عامل تاثيرگذار که منجر به قرار گرفتن  شاخص بورس بر مدار نزولي شد، مسايل مطرح شده درخصوص قيمت گذاري دستوري بود که از دو هفته گذشته زمزمه هاي اجرايي شدن آن در خصوص محصولات سيمان و فولاد مطرح شد، اين موضوع به شدت بر روند بازار تاثيرگذار بود و منجر به ترس سهامداراني شد که با رفتارهاي هيجاني خود سبب شتاب در ريزش شاخص بورس شدند.
همچنين در کنار اين عوامل، از چند روز گذشته با موضوع مهم مذاکرات وين همراه بوديم و به دنبال آن گمانه زني‌هايي در خصوص برقراري توافق بين طرفين مطرح شد، همين موضوع توانست بيشترين تاثير خود را بر سهام دلاري محور حاضر در بازار بگذارد که ممکن است تحت تاثير انتشار خبرهاي مثبت در زمينه برجام و نيز کاهش نرخ دلار با افت شديدي همراه شوند.  

برتري نگاه تحليل‌محور در بازار نسبت به نگاه دارايي‌محور
اکنون اين موضوع به عنوان اصلي ترين ابهام موجود در حال خودنمايي در بازار است و منجر به شک و ترديد سهامداران براي ورود نقدينگي به اين بازار شده است که در اين زمينه “اميرعلي اميرباقري” امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا گفت: اکنون و در وضعيت فعلي،  نگاه تحليلي در بازار برتري زيادي به نگاه دارايي و تورمي دارد و از سرمايه گذاران انتظار مي رود تا در اين حوزه، نگاه تحليلي داشته باشند و از چيدمان مناسب براي پرتفوي خود استفاده کنند.

وي به روند معاملات بورس در هفته اي که گذشت اشاره کرد و افزود: در معاملات هفته گذشته بازار سهام، فشار عرضه در بازار افزايش پيدا کرد که مهمترين علت آن ناشي از تاثيرپذيري بازار از مسايل سياسي بود.

اميرباقري اظهار داشت: انتشار خبر احتمال مذاکرات پيرامون برجام، تاثيرگذار بر فشار عرضه ارز در بازار بود که اين اتفاق منجر به کاهش نرخ دلار شد و به دنبال آن سهام دلاري محور و شاخص ساز با کاهش ارزش در بازار مواجه شدند.

اين کارشناس بازار سرمايه با تاکيد بر اينکه سرمايه گذاران بايد اين موضوع را مدنظر قرار دهند که قيمت ارز در کوتاه مدت نمي تواند بيانگر کليت اقتصاد کشور باشد، گفت: با توجه به فعاليت مستمر شرکت ها در طول سال ها،  بنابراين بايد قيمت ارز را با توجه به واقعيات اقتصادي تخمين زد.

وي معتقد است که اتفاقات سياسي تنها مي تواند باعث برخورد قيمت ارز با برخي از نقاط شود اما نمي تواند زمينه ساز تغيير روند کلي بازار ارز باشد.

مهمترين محرک رشد نرخ دلار

اميرباقري اظهار داشت: در نظر گرفتن شرايط اقتصادي حاضر در کشور نشان دهنده آن است که به دليل اختلاف تورم موثر در داخل و خارج از کشور، طبيعي است که حجم و افزايش سطوح نقدينگي تعديل شود و همين امر مي تواند به عنوان مهمترين محرک رشد نرخ دلار تلقي شود.
اين کارشناس بازار سرمايه افزود: اکنون نقدينگي کشور در مرز چهار هزار هزار ميليارد تومان قرار دارد که به دنبال اين اتفاق شاهد افزايش بحث پايه پولي و نقدينگي بوديم و اين امر مي تواند سبب تضعيف ارزش پول ملي شود.

وي گفت: با توجه به چنين وضعيتي بايد انضباط مالي به بدنه اقتصاد کشور بازگردد که با توجه به وعده رييس جمهوري در دوران انتخابات، بازار انتظار دارد تا اين نظم و انضباط مالي تا حدودي به بدنه اقتصاد کشور بازگردد.

اميرباقري ادامه داد: اين اقدام نيازمند زيرمجموعه هايي مانند قوانين گمرکي، قوانين تعرفه اي، پرهيز از قيمت گذاري دستوري و سپرده شدن تعيين قيمت ها به بازار است که اين امر مي تواند تا حدودي نظم و انضباط را به بدنه بازار ايران بازگرداند.

اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه سرمايه گذاران بايد توجه داشته باشند که صرفا اتفاقات سياسي تعيين کننده قيمت ارز نيستند، گفت: اتفاقات سياسي به عنوان رخدادي تلقي مي شود که قيمت ارز را به نقاط وابسته به شرايط اقتصادي مي رساند.

روند معاملات قيمت جهاني در هفته گذشته
وي به تغييرات قيمت جهاني در هفته اي که گذشت اشاره کرد و افزود: هفته گذشته در بعد قيمت هاي جهاني، اتفاق خاصي رخ نداد و شاخص دلار با ثبات نسبي مواجه بود؛ بنابراين قيمت کاموديتي ها (مواد پايه و معدني) تا حدودي با ثبات قيمت همراه بودند اما در اين ميان قيمت گاز جهاني در چند هاب (مرکز) جهاني افزايش پيدا کرد که اين موضوع مي تواند بر برخي از شرکت هاي حاضر در بازار سرمايه تاثيرگذار باشد.

ورود خودرو به بورس کالا 
اميرباقري به ورود خودرو در بورس کالا اشاره کرد و گفت: بحث ورود خودرو به اين بازار از مدت ها قبل مطرح شده و قرار است به مرور اين بحث به عمل تبديل و خودرو وارد تابلوي بورس کالا شود.

اين کارشناس بازار سرمايه گفت: ورود خودرو به بورس کالا مي تواند در شرايط حاضر اتفاقي مبارک باشد؛ چراکه اکنون اختلاف قيمت بازار و کارخانه رقمي است که به جيب دلال ها و واسطه گران سرازير مي شود؛ در حالي که ورود خودرو به بورس کالا مي تواند حاشيه رفاه مصرف کننده و امنيت اقتصادي توليد کننده را تحت تاثير قرار دهد.

وي به ورود سيمان در بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: انتظار مي رود با ورود باقي محصولات مصرفي به تابلوي بورس کالا بتوان شاهد دور شدن از اتفاق نامبارک قيمت گذاري دستوري در کشور باشيم.

پيش‌بيني روند معاملات بورس در هفته جاري
اين کارشناس بازار سرمايه روند معاملات بورس در هفته جاري را مورد پيش بيني قرار داد و گفت: براساس پيش بيني هاي صورت گرفته به نظر مي رسد در هفته پيش رو ثبات در بدنه بازار حاکم باشد و به دنبال آن تفکيکي ميان صنايع و سهام ايجاد شود که اين تفکيک به لحاظ تحليلي، منجر به جدايي مسير صنايع و سهام از يکديگر خواهد شد.

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پايان معاملات هفته‌اي که گذشت (چهارشنبه، ۲۴ شهريور ‌ماه) با ۳۸ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل از آن به عدد يک‌ميليون و ۴۸۸ هزار واحد رسيد.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت