5:26 1403/04/06

احتمال دارد یارانه ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی در سال آینده پرداخت شود!

صافی نیوز / رئیس سازمان برنامه و بودجه یک روز بعد از ارائه بودجه 1401 به مجلس توسط رئیس جمهور در میان خبرنگاران حاضر شد و در اظهاراتی به ابهامات لایحه بودجه پاسخ داد.
خودپرداز - یارانه

به گزارش صافی، وی در این نشست  توضیحاتی در مورد افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری ؛ وام ازدواج و احتمال افزایش یارانه افراد برای سال آینده داد. همچنین طبق شنیده های آخرین خبر از منابع آگاه، مبلغ یارانه ها بر اساس دهک بندی  ۹۶ هزار تومان و ۱۲۶ هزار تومان پیش بینی شده است.

افزایش مبلغ یارانه ها

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش یارانه افراد پس از حذف ارز ترجیحی گفت: با حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی، یارانه هر فرد بین ٩٠ هزار تومان تا ١١٠ هزار تومان خواهد بود که ممکن است یارانه برخی از افراد در دهک‌های کم درآمد به بالای ١٢٠ هزار تومان هم برسد که هنوز نهایی نشده است.

میرکاظمی با تاکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی قانون بوده و دولت مکلف به اجرای قانون است، اظهار داشت: حتی برای ۶ ماه دوم امسال هم اجازه استفاده از ارز ۴٢٠٠ تومانی را نداشتیم که دولت قبل برای استفاده از ارز ترجیحی مازاد بر رقم تعیین شده اجازه گرفت و دولت سیزدهم هم به ناچار برای به تعویق انداختن اجرای قانون حذف ارز ترجیحی، چاره‌ای جز کسب اجازه خارج از چارچوب مجلس را نداشت.

وی ادامه داد: برای واردات کالای اساسی فقط ٨ میلیارد دلار اجازه مصرف داده شده است و امکان استفاده مازاد از این رقم را نداریم.

عدم تغییر قیمت حامل های انرژی
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در سال آینده افزایش قیمت حامل های انرژی دیده نشده است و یارانه نقدی و معیشتی تغییری نخواهد کرد و یک مبلغی هم برای یارانه‌هایی که اختلاف ارز دارند در نظر گرفتیم که با ما به التفاوت آن حمایت از تولید و مردم انجام می شود.

تورم کاهشی در سال آینده

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تورم در سال آینده کاهشی خواهد بود و البته امسال شروع کردیم و در حد ۴.۵ واحد درصد و در آبان هم ۳.۵ واحد درصد کاهش تورم نقطه ای داشتیم و همین روال ادامه پیدا خواهد کرد. در بودجه ۱۴۰۱ تلاش کردیم که دولت بی انضباط نشود.میرکاظمی افزود: امروز تورم حدود ۴۹ درصد داریم یعنی این سیاست موفقی نیست، علیرغم این که در دو تا سه سال اخیر افزایش حقوق‌های خیلی بالایی داشتیم ولی قدرت خرید مردم افزایش پیدا نکرده است که باید این سیکل را متوقف کنیم، ممکن است یک تا دو سال سختی داشته باشد ولی راه اساسی؛ همین است.

افزایش حقوق در بودجه سال آینده
معاون رئیس جمهور درباره افزایش حقوق در بودجه سال آینده گفت: این افزایش حقوق؛ کارمندی است و عموم مردم نیستند چون عموم مردم تورمی است که متوجه می شوند به خصوص در مناطق محروم و روستاها، ما هر چه از مرکز فاصله می‌گیریم متوسط درآمد خانوار کمتر می‌شود ولی متوسط کالا به خصوص خوراکی‌ها گران تر می شود چون تولید در آنجا کمتر است، بنابراین زمانی که دولت برنامه ریزی می‌کند برای همه مردم این کار را انجام می دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: زمانی که افزایش حقوق می دهیم چون منابع برای آن نداریم موجب می شود تورم بیش از افزایش حقوق باشد، امروز تورم به جایی رسیده که علیرغم این که هزینه های جاری و مصارف در کشور طی هشت سال گذشته بیش از ۱۰ برابر شده است.

ارز ۴۲۰۰ تومانی دیگر نداریم
وی درباره ارز ترجیحی در بودجه سال ۱۴۰۱ هم افزود: در نیمه دوم امسال هم اجازه استفاده از ارز ترجیحی را نداشتیم ولی به دلایلی که مشکلاتی ایجاد می کرد دولت فعلی با اجازه ای که در جلسه سران گرفته بود ادامه داد ولی قطعاً سال آینده نمی توانیم ادامه دهیم.

تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر تورم

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم خواهد داشت گفت: طبق محاسباتی که کارگروهی متشکل از نماینده‌های بانک مرکزی، وزارت اقتصاد ، سازمان برنامه و بودجه و …. انجام داده‌اند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۷.۶ درصد تورم ایجاد می‌کند اما ۶.۹ درصد آن به اصلاح پایه پولی کشور برمی‌گردد.

میرکاظمی ادامه داد: نرخ ارز نیمایی حدود ۲۳ هزار تومان است که اگر بخواهیم کالایی وارد کنیم باید به یارانه ریالی ببینیم یعنی دیگر ارز به نام ۴۲۰۰ تومانی نیست چون پایه آن غلط بود و بسیاری از مشکلاتی که در کشور داریم به خاطر خطای محاسباتی بوده است و در سال آینده به سمت حمایت مؤثر می‌رویم.

کف حقوق ۴.۵ میلیون تومان سقف حقوق ۳۷ میلیون 

وی گفت: در سال‌های قبل یک اختلاف پرداخت های قابل توجه در حقوق‌ها داشتیم ولی حداقل حقوق سه و نیم میلیون تومان است که شکایت های زیادی در این زمینه داشتیم و بی تفاوت به این موضوع نیستیم.

میرکاظمی افزود: حداقل حقوق در سال ۱۴۰۱ به مبلغ چهار و نیم میلیون تومان است که رشد ۳۰ درصدی داشته است، هر چقدر میزان حقوق بالاتر می رود میزان رشد آن نسبت به سال قبل کمتر می شود تا بتوانیم به عدالت نزدیک شویم.

وی ادامه داد: امسال سقف حقوق حدود ۳۳ میلیون بوده و سال آینده ۳۷ میلیون تومان است و این مبلغ ناخالص است که با کسر مالیات؛ این عدد کمتر خواهد شد، این سقف برای همه دستگاه ها و شرکت ها و همه افرادی که مدیر دولتی هستند می باشد.

نرخ جذب سرمایه گذاری
میرکاظمی با بیان این که نرخ جذب سرمایه گذاری منفی؛ چهار و شش دهم درصد است گفت: ما قطعاً نمی توانیم روند گذشته را ادامه بدهیم و باید تغییر ریل دهیم.

 

وام ازدواج همچنان پرداخت می‌شود

وی درباره میزان وام ازدواج در سال آینده گفت: در تبصره‌ها مقرر شده تا دولت درباره وام ازدواج تصمیم گیری کند، البته فقط وام ازدواج نیست بلکه بخش های مختلفی هستند که از این قرض الحسنه استفاده می کنند و به جای این که در مجلس تعیین تکلیف شود دولت می‌تواند با آیین نامه هایی که دارد بر اساس شاخص‌ها کارشناسی کند.

میرکاظمی تصریح کرد: برای جمعیت و جوانی حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان پول در نظر گرفته شده است که این مبلغ به غیر از قرض الحسنه‌ها خواهد بود. اختیار وام ازدواج را به دولت می دهیم و در دولت تعیین تکلیف می شود.

 

افزایش ۴۳ درصدی پرداخت مالیات‌ها

وی گفت: میزان مالیاتی که نسبت به جی دی پی و سایر روش های محاسباتی می گیریم؛ مالیات پایینی است یعنی ظرفیت مالیات گیری ما حداقل بالای ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در شرایط فعلی است، فکر می‌کنیم امسال عملکرد حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان باشد، البته مالیات در بودجه ۱۴۰۰ به مبلغ ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

میرکاظمی گفت: در بودجه سال آینده حدود ۴۳ درصد افزایش مالیاتی داریم که بخشی از آن به خاطر ارزش افزوده است، البته فرار مالیاتی یک موضوع جدی است و خیلی از اشخاص حقیقی و حقوقی فعالیت‌های اقتصادی می‌کنند ولی مالیاتی نمی دهند که در ۱۴۰۱ برنامه دولت در مالیات این است که جلوی بخشی از فرار مالیاتی را بگیرد.

بودجه ۱۷۵ هزار میلیاردی حمایت از طرح‌های عمرانی 

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: سال آینده حمایت از طرح ها به ۱۷۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است یعنی یک صندوق پیشرفت عدالت را داریم و وظیفه این صندوق که شعبه هایی در استان ها دارد این است که بر اساس آمایش سرزمین و استعدادهایی که هر شهرستان، بخش و استان دارد، سرمایه گذاری بخش خصوصی را به شکل اهرمی پشتیبانی می کند.

وی تصریح کرد: الان متوسط عمر پروژه های عمرانی ۱۷ سال شده است و هر چه جلوتر برویم این زمان طولانی تر می شود و امروز به اندازه ۳۰ سال آینده پروژه تعریف شده است که ارزش آن بیش از دو هزار همت است.

پیش بینی ۸ درصد رشد اقتصادی 

میرکاظمی گفت: یک بخشی که در نرخ رشد هشت درصد دیدیم؛ موضوع بهره وری است که سه و نیم درصد دیده شده است، در کرونا بسیاری از مشاغل تعطیل شد و امروز با یک حمایت کوچک اینها می توانند فعال شوند.

میرکاظمی خاطرنشان کرد: یک بخشی از قیمت سوخت پتروشیمی ها افزایش پیدا کرده است، البته میزان یارانه ای که داده می شود خیلی بالاست. الان یارانه پنهان ۸۵ هزار میلیارد تومان است که یک بخشی از آن خانگی است و بخش عمده آن در کسب و کارها می رود یعنی خیلی از صادرات ما؛ صادرات یارانه انرژی است.

دلیل افزایش سن بازنشستگی

افزایش دو سال بر سن بازنشستگی موضوع دیگر مورد سوال از میرکاظمی بود که در این رابطه گفت: زمانی که فردی بازنشسته می‌شود به غیر از پاداش پایان خدمت باید از صندوق نیز حقوق دریافت کند. این در حالیست که در حال حاضر بیش از ۹۲ درصد پول صندوق ها را دولت می‌دهد.

وی ادامه داد: مثلا وقتی در مورد فرهنگیان یک فرد دو سال در سربازی است و چهار سال هم دانشجو و عملا ۲۴ سال فعالیت می کند و در زمانی که به ثمردهی می رسد باید بازنشسته شود. بنابراین با توافقی که داشته ایم مقرر شد یک تنفس دو ساله به دولت داده شود تا بتواند این جریان را بازیابی و در روند صندوق های بازنشستگی بازنگری شود.

عوارض خروج از کشور چند برابر نشده است

در لایحه بودجه رقم دقیقی برای عوارض خروج از کشور تعیین نشده بود اما درآمد ناشی از آن از ۱۱۰ میلیارد به ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده بود که برخی اعداد متفاوتی را برای عوارض خروج از کشور اعلام کردند با این حال رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که اینگونه نیست و پیشنهاداتی در دولت در رابطه با عوارض خروج از کشور مطرح است که از جمله آن تعیین درصدی از قیمت بلیت است، ولی هنوز این پیشنهاد بررسی و تایید نشده است.

میزان فروش نفت 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد وضعیت فروش نفت در سال آینده گفت که پیش‌بینی خوشبینانه‌ای نداشته‌ایم بطوریکه در حال حاضر قیمت جهانی هر بشکه نفت بیش از ۶۰ دلار است و بالاتر از آن هم پیش بینی می‌شود اما ما پایین تر در نظر گرفته‌ایم و یا برای صادرات نفت ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز مطرح بود که باز هم آن را فقط ۱.۲ میلیون در نظر گرفته‌ایم که حتی از میزان واقعی نیز می‌تواند پایین‌تر باشد تا ریسک کسری بودجه را به حداقل برسانیم.

 

جزئیات بودجه نهاد ریاست جمهوری

میرکاظمی در این زمینه گفت: اولا این رقم شامل تجمیع ردیف‌هایی مثل معاونت حقوقی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز،ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر، معاونت امور زنان و ردیف‌های دیگر است که جمع ردیف‌های فوق ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری است که این رقم در بودجه سال ۱۴۰۱ به کمتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در دولت قبل وزرا نمی‌توانستند رئیس دولت را ببینند اما در این دولت همیشه رئیس جمهور حضور داشته و یا در سفر استانی بوده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر کنترل و کاهش هزینه‌های جاری بخشی از همین بودجه هم برای حل مشکلات مردم، شهرها و روستاها در سفرهای استانی مصرف می‌شود.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت