11:47 1403/04/06
محمدرضا باقری:

بهترین دوستان ما در آسیا و آفریقا هستند/عراق توجهی به آمریکا نمی کند

صافی – معاون اسبق وزیر امور خارجه گفت: در شرایط کنونی و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، باز هم بهترین دوستان و یاوران ما در میان همسایگان، کشورهای آفریقایی و آسیایی هستند.
no-photos

محمدرضا باقری معاون اسبق وزیر امور خارجه در گفتگویی در خصوص سیاست عراق در برابر فشارهای آمریکا مبنی بر عدم همکاری با ایران، اظهارداشت: واقعیت آن است که دولت‌ها بر اساس منافع ملی خود حرکت کرده و برنامه‌ریزی می‌کنند. برخی از کشورها منافع ملی خود را در سایه سلطه گری و برخی تحت لوای سلطه پذیری می‌بینند و در این میان ایران اسلامی منافع ملی را با لحاظ کردن منافع اسلام مدنظر دارد.

وی گفت: عراق در دوره رژیم صدام منافع ملی خود را در گرو سلطه آمریکا می‌دید اما امروز عراق کشوری مستقل و مردمی است و به نظر می‌رسد در راستای تامین منافع ملی خود به امر و نهی آمریکایی‌ها ترتیب اثری نخواهد داد.

باقری با بیان اینکه عراقی‌ها به خوبی دریافته اند که ایران مقتدر همسایه و متحد خوبی برای آنها در دوران سختی هایشان بوده و خواهد بود، افزود: به نظر من جهت افزایش روابط میان دو کشور، علاوه بر رفت و آمدهای میان مردم دو کشور در ایام خاصی همچون اربعین یا به جهت زیارت عتبات عالیات موجود در ایران و عراق، مسئولین دو کشور هم باید ارتباط بیشتری با یکدیگر داشته باشند تا توطئه‌های معاندان در کاهش یا تخریب روابط ایران و عراق خنثی شود.

سفیر اسبق ایران در ترکیه در خصوص فشارهای آمریکا به ترکیه مبنی بر عدم همکاری با ایران در موضوعات مختلف از جمله پرونده سوریه، تصریح کرد: واقعیت آن است که ترکیه هم به لحاظ همسایگی و هم به لحاظ سابقه دوستی، روابط خوبی با ما دارد و این کشور برای ما دارای اهمیت است.

وی افزود: ترکیه به لحاظ تجربه گذشته خود به خوبی متوجه شده است که حفظ منافع ملی آنها در گرو همکاری با ایران و در چارچوب روابط دوجانبه با تهران و البته تداوم همکاری در قالب گفتگوهای آستانه تامین خواهد شد.

باقری گفت: البته ما فراموش نمی‌کنیم که ترکیه میزبان پایگاه ناتو و عضوی از این گروه است و گروه‌های لائیک و لابی صهیونیستی در مناطق مختلفی از این کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهند و متاسفانه این نوع جریان ها همواره مزاحم روابط برادرانه دو کشور بودند.

معاون اسبق وزارت امور خارجه بیان کرد: ترکیه این حقیقت را درک کرده که نمی‌توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد چرا که در قضایای کودتای اخیری که در ترکیه رُخ داد حقایق بر آنان روشن شد و به نظر متوجه شدند که از یک سوراخ نباید دوبار گزیده شوند.

وی در خصوص اقدامات دیپلماتیک ایران جهت افزایش روابط با کشورهای منطقه تصریح کرد: وزارت امور خارجه در روابط خود با همه کشورها به خصوص همسایگان و کشورهای اسلامی از اصول حاکم بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی تبعیت می کند و در چارچوب قانون اساسی اقدام می کند.

باقری با بیان اینکه به رغم فشار آمریکا و برخی کشورهای لجوج منطقه، ما همواره شاهد همکاری های دوجانبه و بین المللی خوبی با کشورهای آفریقایی هستیم، افزود: در شرایط سختی مثل صدور قطعنامه‌های ظالمانه قدرت های استکباری علیه ایران، اعضای جنبش غیرمتعهدها، سازمان کنفرانس اسلامی، اجلاس‌های سران کشورهای آفریقایی، سازمان‌های حقوق بشر و امثال این موارد اغلب در کنار ما بوده و به نفع جمهوری اسلامی ایران رأی دادند.

سفیر اسبق ایران در ترکیه بیان کرد: هر چند قدری در این رابطه فرصت‌سوزی شده، اما در شرایط کنونی و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، باز هم بهترین دوستان و یاوران ما در میان همسایگان، کشورهای آفریقایی و آسیایی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه دستگاه دیپلماسی اخیرا توجه خوبی به این مهم داشته و باید از ظرفیت‌های موجود برای توسعه تعاملات خود با آنها به خوبی بهره‌برداری کنیم تا تحریم‌های آمریکایی_غربی خنثی شود.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت