منشاء بوی نامطبوع کوجوار از پالایشگاه تبریز بود؛

احضار مدیران شرکت پالایش نفت تبریز به حفاظت محیط زیست استان/ پالایشگاه تبریز اخطاریه زیست محیطی گرفت

صافی - معاون محیط انسانی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: در بازدیدی که از پالایشگاه تبریز انجام شد، مشخص گردید که منشاء بوی نامطبوع از واحد بنزین سازی پالایشگاه تبریز بود که فرایندهای شیمیایی علت بروز این بوی نامطبوع بوده است.

“حسن عباس نژاد” دقایقی پیش در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اعتراض اهالی کوجوار به آلودگی و بوی نامطبوع شب گذشته در این منطقه، گفت: شب گذشته گزارش هایی مبنی بر بروز آلایندگی در منطقه غرب تبریز گزارش شد و بلافاصله اکیپی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست جهت پایش آلودگی منطقه به پتروشیمی تبریز اعزام شد و با همراهی نمایندگانی از سوی اهالی محل از شرکت پتروشیمی و برخی صنایع اطراف در منطقه بازدید شد و مشخص شد که منشاء آلودگی و بوی نامطبوع پتروشیمی تبریز نبوده است.

وی افزود: در بازدیدی که از پالایشگاه تبریز انجام شد، مشخص گردید که منشاء بوی نامطبوع از واحد بنزین سازی پالایشگاه تبریز بود که فرایندهای شیمیایی علت بروز این بوی نامطبوع بود.

معاون محیط انسانی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: شرکت پالایش نفت تبریز امروز اخطاریه زیست محیطی دریافت کرد و مدیران این شرکت جهت ادای توضیحات در مورد دلایل ایجاد آلودگی شب گذشته به اداره کل حفاظت محیط زیست استان دعوت شده اند.

عباس نژاد با بیان اینکه سیستم های سنجش آلودگی آنلاین حفاظت محیط زیست که در پالایشگاه تبریز مستقر هستند، گفت: آلودگی و بوی نامطبوع متصاعد شده از واحد بنزین سازی پالایشگاه تبریز ممکن است به دلیل مشکلات فنی و با تغییرات مربوط به رطوبت، دما و فشار رخ داده باشند و در هر حالت می بایست شرکت پالایش نفت تبریز این مشکل را حل کند و در صورت لزوم فرایند واحد بنزین سازی را اصلاح کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: پرونده پالایشگاه تبریز همچنان در اداره‌کل حفاظت محیط زیست مفتوح است و چنانچه برای جلوگیری از آلایندگی اقدامی صورت نگیرد، با اعمال ماده 688 یعنی اقدام علیه بهداشت و سلامت عمومی موضوع را به دادستانی ارجاع می‌دهیم.

عباس نژاد در پایان یادآور شد: پیش‌تر پرونده پتروشیمی تبریز به دادستانی ارجاع داده شده بود که این شرکت متعهد به اجرای پروژه‌های زیست محیطی جهت پیشگیری از آلایندگی شدند و پروژه RTO نیز در این راستا به بهره‌برداری رسید است.