اختصاصی / روز نهم جشنواره فیلم فجر با نگاهی ویژه

صافی نیوز / مطلبی اختصاصی درباره روز نهم جشنواره فیلم فجر

مسعود امین ناجی – نگاهی ویژه به فیلم های اکران شده روز نهم جشنواره فیلم فجر را در مطلب زیر ارائه می دهیم.

فیلم در آغوش درخت

در ابتدای این جلسه، سجاد نصراللهی تهیه‌کننده فیلم «در آغوش درخت» گفت: ما از اوایل امسال کار طرح و نوشتن را شروع و از تیرماه فیلمبرداری فیلم را آغاز کردیم.وی یادآور شد: مارال بنی‌آدم یکی از بازیگران اصلی فیلم قرار بود در این نشست حضور داشته باشند اما تهران نبودند و زمانی که راه افتادند، در برف گیر کردند و بعید می‌دانم که به برنامه برسند.بابک لطفی خواجه‌ پاشا کارگردان فیلم «در آغوش درخت» در ادامه اظهار کرد: باید به اهالی رسانه یک خدا قوت گفت چراکه که کارشان در این مدت بسیار سخت بود و تلاش کردند جشنواره فیلم فجر زنده بماند.وی با بیان اینکه این اثر را به تمام مادران ایرانی تقدیم می‌کند، تصریح کرد: درباره موضوع اثر باید بگویم که خانواده موضوعی است که همواره دغدغه من بوده است. از خانواده می‌توان اجتماع و سیاست را درست کرد. ما باید روی مسأله طلاق که رشد چشمگیری در کشور ما دارد، کار کنیم و فیلم بسازیم.

کارگردان فیلم «در آغوش درخت» اظهار کرد: ما یک دهه است به سمت سینمای خاکستری حرکت کردیم که شبیه سینمای اروپای شرقی است، حتی نود درصد فیلم‌ها خاکستری است در حالی که سینمای ما سینمای رنگ و زیبایی هاست. ما این سینما را فراموش کردیم. فیلم «خانه دوست کجاست» اثر بسیار ارزشمندی است اما ما مابه‌ازای آن را در سینما نمی‌بینیم. امیدوارم دوباره به این نوع سینما بازگردیم.

رایان لطفی بازیگر خردسال این فیلم سینمایی نیز درباره نقش خود بیان کرد: من ۶ سال دارم. بیشتر بازی‌های من در آب بود و بابک لطفی من را برای بازی در این نقش در آب می‌برد.اهورا لطفی دیگر بازیگر «در آغوش درخت» با اشاره به اینکه به بازیگری علاقه‌مند است، مطرح کرد: با بابک لطفی خواجه پاشا این مسأله را بیان کرد و ایشان زمانی که صمیمیت من و پسر عمویم را دید، ما را انتخاب کرد. البته ما همدیگر را داداش صدا می‌کنیم.

فیلم غریب

در ابتدای این نشست، محمدحسین لطیفی کارگردان فیلم «غریب» گفت: سلام عرض می کنم به شما که جزو اولین بیننده‌های این فیلم پُر از اتفاق هستید. بارها و بارها پیشنهاد ساخت فیلم دفاع مقدسی داشتم و اعتقادم این بود که کار من این نیست و نباید وارد این حوزه شوم. وقتی حامد عنقا پیشنهاد ساخت فیلمی با محوریت شهید بروجردی را به من دادند، من خودم احساس نزدیکی بسیار زیادی نسبت به شخصیت شهید بروجردی در وجود خودم می‌کردم. ولی باز هم این دلیل کافی برای من نبود، بنابراین به شرط اینکه خود حامد عنقا فیلمنامه را بنویسد، ساخت آن را قبول کردم.

حامد عنقا نویسنده و تهیه‌کننده این فیلم سینمایی درباره نگارش فیلمنامه توضیح داد: اگر فیلم توانسته باشد که دغدغه ما را از ساخت به مخاطب القا کند، یعنی ما کارمان را انجام داده‌ایم و اگر نتوانسته باشد، یعنی ایراد از ماست. از بهمن و اسفند سال قبل متوجه شدیم که تولید را چه زمانی آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسیر پژوهش درباره این سوژه طولانی و فیلمی که ساخته شد فراتر از یک کتاب بود، بیان کرد: البته برخی از منابع هم در تیتراژ ذکر شده است.«محمد مسیحِ کردستان» عنوان کتابی بود که ما از آن استفاده زیادی کردیم زیرا این کتاب نتیجه ۱۵ سال تحقیق نویسنده بود.

فیلم وابل

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «وابل» شامگاه پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه با حضور سپهر سیفی تهیه‌کننده و آزاده زارعی بازیگر این فیلم برگزار شد.
سپهر سیفی تهیه‌کننده در ابتدا بیان کرد: به همه مردم ایران به دلیل زلزله پیش آمده در خوی تسلیت می‌گویم. همچنین در کشورهای سوریه و ترکیه شرایط اسفناک است. امروز که خدمت شما هستیم، همکارانی از ما که نیستند و در خوی مشغول خدمت رسانی هستند. کارگردان هم دوست داشت در نشست باشد اما به دلیل مشکلات بین‌المللی فیلم تهران نبودند.

وی ادامه داد: در عرصه سینما همیشه دنبال حرکت نوآورانه هستیم که حرفی برای گفتن داشته باشند. برای «وابل» هم احساس کردیم می‌تواند چنین باشد. اول سناریو را انتخاب کردیم و سپس دنبال کارگردان رفتیم. سناریو این فیلم، اجتماعی و به خانواده پرداخته است. همچنین به دنبال این بود که معضلی را بهترین شکل مطرح کند.

تهیه‌کننده «وابل» یادآور شد: بحرانی در این فیلم شکل می‌گیرد و بعد حل می‌شود. بحث خانواده موضوع جهانی است و صرف ایران نیست موضوعی چون خانواده اگر با قصه‌ای دراماتیک همراه شود، می‌تواند مخاطب را جذب کند.آزاده زراعی بازیگر فیلم با اشاره به اینکه «وابل» برایش بسیار جذاب بود، مطرح کرد: اول فیلم‌نامه من را جذب کرد و سپس نقش «نسرین». سن شخصیت به من نمی‌خورد، تجربه مادری را نداشتم و فرهنگ و جغرافیا «نسرین» با من متفاوت بود به همین دلیل برایم چالش برانگیز بود.

انتهای پیام/