تخلف سایپا در اخذ پول از مشتریان؛ ۹ ماه قبل از تحویل فوری!

صافی نیوز / شرکت سایپا در تخلفی آشکار و برخلاف شرایط اعلام شده وزارت صمت، از متقاضیان دریافت خودرو درخواست کرده تا ۹ ماه پیش از زمان تحویل، تمام پول قیمت خودرو را واریز کنند

به گزارش صافی به نقل از ایرنا، طی سال های گذشته طرح پیش فروش خودرو برای کنترل بازار و سهولت دسترسی مشتریان به تولیدات خودروهای ایرانی اجرایی شده تا متقاضیان با ثبت نام و پرداخت هزینه کالا، خودروی خود را تحویل بگیرند.

از اواخر سال گذشته با توجه به افزایش روز افزون تقاضای خودرو، طرح سامانه نوبت‌بندی خودرو از سوی وزارت صمت راه اندازی شد تا مشتریان پس از ثبت نام، از تاریخ دریافت خودروی خود آگاه شوند و برای پرداخت قیمت آن برنامه ریزی کنند.

بر همین اساس پس از اعلام نوبت بندی، زمان دریافت خودرو به مشتریان اعلام می شد تا در زمان تعیین شده از سوی خودروساز، اقدام به پرداخت هزینه کنند. اما در این میان گزارش های رسیده حاکی از آن است که شرکت خودروسازی سایپا برای دریافت پول از مشتریان تخلفاتی را انجام داده است. به این معنا که پس از اعلام فصل تحویل، از مشتریان خواسته تا نرخ نهایی خودرو را به حساب سایپا واریز کند و در غیر این صورت نام متقاضی از لیست دریافت کنندگان خودرو حذف خواهد شد.

یکی از این مشتریان گفت: وزارت صمت در مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو سه ماه پیش از تاریخ تحویل خودرو را مبنای پرداخت قیمت محصول به حساب شرکت خودروساز اعلام کرد.

وی با بیان اینکه نوبت من برای تابستان ۱۴۰۳ نهایی شده است، تاکید کرد: مطابق شرایط اعلام شده در بهار ۱۴۰۳ باید نسبت به پرداخت قیمت خودرو اقدام کنم اما شرکت سایپا به من اعلام کرده است که پرداخت باید در آبان ماه امسال انجام شود که حدود ۹ ماه زودتر از موعد تحویل است.

این متقاضی خودرو با بیان اینکه این روند مخالف ابلاغیه وزات صمت است، خاطرنشان کرد: با بازرسی وزارت صمت تماس گرفتم و به من اعلام شد این اتفاق غیرقانونی است و نباید انجام شود و این تخلف قابل پیگیری است اما باید با وزارتخانه برای بررسی بیشتر تماس بگیرید.

وی با بیان اینکه تماس چندباره من به این وزارتخانه بی جواب مانده است، تاکید کرد: نیاز به پیگیری در این زمینه وجود دارد که علت پرداخت ۹ ماه زودتر هزینه خودرو به شرکت چیست و این نکته که آیا در تاریخ تعیین شده خودرو تحویل داده خواهد شد یا خیر.

وی افزود: وقتی به شرکت سایپا در این زمینه اعتراض کردم به من اعلام کردند همینی که هست، سیاست های شرکت اینگونه تعیین شده و هزینه خودرو باید پرداخت شود.

وی با تاکید بر اینکه من تاکید کردم که این خلاف اعلام وزارت صمت است، تصریح کرد: این شرکت اعلام کرد ما زیر نظر وزارت صمت نیستیم و خودمان برای زمان دریافت پول و زمان تحویل خودرو تصمیم گیری می کنیم.

این مشتری شرکت سایپا گفت: در زمان ثبت نام ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کردیم و ۴۰ روز این پول را در اختیار داشتند و با این وجود در حال حاضر کل پول را درخواست می کنند که سال آینده خودرو را تحویل بدهند یا خیر.

دولت سیزدهم در راستای شفافیت برای تحویل خودروها از درب کارخانه به مصرف کننده واقعی، ایجاد تعادل در بازار و مبارزه با دلالان خودروهای صفر، طرح فروش به صورت قرعه کشی و پیش فروش ایجاد کرد تا آرامش به این بازار بازگردد اما این تخلفات موجب می شود که بار دیگر بر تلاطم و آشفتگی در بخش خودرو دامن زده شود.

این روند در صورت اجرایی شدن می تواند مشکلات گذشته در بازار خودرو را ایجاد کند و تعادل در این بازار را بر هم زند؛ به همین دلیل اقدام ویژه برای برخورد با شرکت های متخلف ضروری است و باید هر چه زودتر نسبت به آن اقدام لازم انجام شود.

انتهای پیام/