رئیس سازمان سنجش:

حذف کنکور در برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها امکان ندارد

صافی - رئیس سازمان سنجش گفت: حذف کنکور در برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها امکان ندارد.

به گزارش پایگاه خبری صافی به نقل از مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، دویست و هفتاد و سومین جلسه کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه که به بحث و بررسی پیرامون آسیب‌شناسی روش‌های سنجش و پذیرش دانشجو اختصاص داشت؛ ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گزارشی در این زمینه ارائه کرد.

در این گزارش با اشاره به این موضوع که هدف از برگزاری آزمون سراسری غربالگری، پاسخگویی و تشخیص مشکلات آموزشی است، این نکته نیز مورد اشاره قرار گرفت که در حال حاضر آزمون‌های ورودی به مقطع آموزش عالی بر مبنای پیشرفت تحصیلی دانشجویان برگزار می‌شود که دراین روش علاوه بر سنجش وضعیت تحصیلی بررسی وضعیت استعداد تحصیلی داوطلبان نیز مورد سنجش قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان سنجش آزموش کشور با اشاره به نقاط قوت و ضعف برگزاری آزمون سراسری گفت: تجربه ده سال گذشته نشان داده که امکان حذف کنکور در برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: بیشترین رقابت در حال حاضر برای دانشگاه‌های برتر و سطح یک کشور است و در صورت حذف کنکور می توان ساز وکار پذیرش جداگانه‌ای برای این دانشگاه‌ها در نظر گرفت.

خدایی گفت: براساس تبصره 1 و 4 ماده 5 قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، برای سال 97 مقرر شد حداقل هشتاد و پنج درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی باشد که این میزان در سال جاری با ظرفیت پذیرش هشتاد و نه درصد از طریق سوابق تحصیلی محقق شده است.

وی افزود: در موضوع سهمیه‌ها مناسب است ساز وکاری در نظرگرفته شود تا پذیرش دانشجو براساس سهمیه منوط به کسب کف نمره قابل قبولی دانشجو در آزمون‌های ورودی باشد.

پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که زمینه‌سازی و برنامه‌ریزی برای تفکیک سنجش آموزش و پذیرش دانشجو، برگزاری آزمون‌های حرفه‌ای پذیرش دانشجو برای دانشگاه‌های شاخص، محوریت عدالت آموزشی در روند پذیرش دانشجو، بهبودکیفیت پذیرش در مقطع دکترا، توجه به کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها، تقویت استقلال دانشگاه‌ها و راه‌اندازی کانون‌های تفکر جهت بررسی تخصصی فرآیند کنکور در کشور از جمله مواردی بود که در این جلسه توسط اعضا پیشنهاد شد.

همچنین پیشنهاد شد به منظور جلوگیری از تصویب قوانین و مقررات پذیرش دانشجو، تصویب این قوانین و مقررات توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گیرد.