با وجود دو هفته پیگیری؛

درخواست پاسخ درباره ارز دانشجویی به در بسته بانک مرکزی خورد

صافی - بانک مرکزی با وجود گذشت دو هفته از ارسال درخواست توضیح درباره ارز دانشجویی، هیچ پاسخی نسبت به این سوال که از سوی مخاطبان مطرح شده بود، ارائه نکرد.

تعدادی از دانشجویان بورسیه ایرانی در قالب سامانه «فارس من»، درخواست کرده‌اند ارز دانشجویی با نرخ 4200 تومان به آنها داده داده شود.

این درخواست براساس مواد 9 و 10 قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور مطرح شده است. براساس ماده 9 این قانون دولت موظف است تا زمانی که نیاز کشور رفع نشده است و داوطلبان واجد شرایط، به ترتیب مذکور در این قانون وجود دارند،‌ اعتبار لازم‌ برای بورس و وام تحصیلی را در بودجه کل کشور منظور و نیز سهمیه ارزی مربوط را پیش‌بینی کند.

همچنین در تبصره این ماده آمده است: میزان بورس و وام تحصیلی به هر یک از دانشجویان و همچنین مبلغ ارز هر یک از دانشجویان مشغول تحصیل در خارج از کشور،‌ همه‌ساله با پیشنهاد وزارت و تصویب هیأت وزیران تعیین می‌شود.

بر اساس این گزارش، موضوع این قانون مشمول دانشجویانی می‌شود که مطابق مقررات این قانون برای ادامه تحصیل به خارج از کشور اعزام شوند، به وسیله وزارت علوم بورسیه شده‌اند. براساس ماده 11 همان قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور دانشجویان بورسیه باید متعهد شوند و تضمین بسپارند که دو برابر و حداکثر 10 سال و کسانی‌که از وام استفاده می‌کنند، 1.5 برابر و حداکثر 8 سال و کسانی که از ارز تحصیلی استفاده می‌کنند برابر مدتی که در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند و‌ حداکثر 6 سال، در محلی که وزارت مربوطه تعیین می‌کند خدمت کنند.

بنابراین پرداخت سهمیه ارزی مشمول دانشجویانی که خارج از چارچوب این قانون و وزارت علوم در خارج از کشور تحصیل می‌کنند نمی‌شود.

به هر ترتیب، با توجه به سیاست چند ماه اخیر بانک مرکزی در حوزه روابط عمومی و ارتباط با رسانه‌ها که هر نوع ارتباط با رسانه‌ها به طور کلی قطع و ممنوع شده است، خبرنگار ما درخواست پاسخ به این خواسته را به روابط عمومی بانک مرکزی ارسال کرد. متاسفانه بعد از گذشت قریب به دو هفته از ارسال درخواست و پیگیری مداوم خبرنگار ما و همچنین با وجود پیگیری‌های کارمند مربوطه در روابط عمومی این بانک، تا این لحظه پاسخی به این سوال و یا درخواست داده نشده است. در این مدت خبرنگار فارس هر روز پاسخ بانک مرکزی را از روابط عمومی جویا می‌شد و هر چند کارمند مربوطه برای دریافت پاسخ تلاش‌های زیادی کرد، اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسید و در نهایت پاسخی به این سوال و درخواست داده نشد.

سیاست اطلاع‌رسانی و تعامل رسانه‌ای بانک مرکزی در چند ماه اخیر به‌گونه‌ای طراحی شده که ارتباط با رسانه‌ها به سطح صفر رسیده و رویه این بانک در اطلاع‌رسانی، انتشار اخبار روی خروجی سایت روابط عمومی و یا یادداشت‌های خبری رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرامی است. غیر از این دو روش، هیچ ارتباط خبری دیگری بین بانک مرکزی و رسانه‌ها وجود ندارد.