پورابراهیمی:

دولت فعلی نباید دوباره در دام نرخ ارز ترجیحی بیفتد

صافی نیوز / رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت فعلی نباید دوباره در دام نرخ ارز ترجیحی بیفتد، گفت: اکنون هر ثبت سفارش ارز ترجیحی ۳۰ درصد سود برای فرد دارد و این موضوع تقاضای ارز را تشدید کرده است.

به گزارش صافی به نقل از فارس، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در چهارمین همایش سالانه انجمن مالی ایران که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در شرایط فعلی، حل مسائل در نظام اجرایی یکی از مسائل مهم اقتصاد کشور است که برای رفع آن نیاز به یک تشکل تخصصی در این حوزه وجود دارد.

وی افزود: اولویت مهم امروز ما سیاست‌های ارزی است که بر سایر متغیرهای اقتصادی در کشور سایه انداخته و اگر تصمیم خوبی برای آن گرفته نشود، منجر به تکرار اشتباهات گذشته می‌شود؛ بنابراین نیاز به یک نگاه حرفه‌ای و تخصصی بر مبنای مبانی علمی، تجربه سایر کشورها و قانون در این زمینه وجود دارد.

پورابراهیمی با بیان اینکه درباره سیاست‌های ارزی براساس ماده ۲۰ قانون احکام دائمی بر نرخ ارز شناور تصمیم‌گیری می‌شود، تصریح کرد: اعلام نرخ ثابت برای ارز، مغایر با قانون است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در دولت‌های متعدد شاهد شوک‌های ارزی بوده‌ایم؛ به‌طور اساسی تعیین نرخ ارز ترجیحی برای اقتصاد ایران، یک سیاست شکست‌خورده است.

تعیین ارز ترجیحی تولید و اقتصاد کشور را با چالش مواجه کرد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعیین ارز ترجیحی در دولت قبل، تولید و اقتصاد کشور را با چالش مواجه کرد، گفت: پس از تشکیل دولت سیزدهم ارز ترجیحی تعیین تکلیف شد که هزینه بسیاری هم برای کشور داشت؛ برآورد شده که ۴.۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی از محل حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ انجام شده است.

وی بیان کرد: پس از حذف ارز ترجیحی اقدامات پشتیبانی و سیاست‌های اجرایی لازم انجام نشد و در نهایت رئیس‌کل فعلی بانک مرکزی سیاست‌های خود را اعلام کرد.

پورابراهیمی با بیان اینکه به شدت نگران سیاست‌های جدید بانک مرکزی هستیم؛ گفت: دولت فعلی نباید دوباره در دام نرخ ارز ترجیحی بیفتد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات ارزی فعلی، خاطرنشان کرد: تعیین نرخ ارز ثابت باعث شده تا به جای افزایش عرضه ارز و مدیریت تقاضا، سیاستی مخالف شکل بگیرد و بازار ارز بی‌ثبات شود.

تشدید تقاضای ارز به‌خاطر سود ۳۰ درصدی

وی افزود: اکنون هر ثبت سفارش ارز ترجیحی ۳۰ درصد سود برای فرد دارد و این موضوع تقاضای ارز را تشدید کرده است.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه باید با نگاه علمی و تخصصی کشور را اداره کرد، گفت: برخی می‌گویند می‌توان نرخ دلار را به ۱۰ هزار تومان رساند؛ این در حالی است که این افراد باید ادعای خود را در عمل ثابت کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این شرایط باید با کار علمی و تخصصی هزینه‌های اقتصادی تحریم‌ها را کاهش داد و در همین راستا دولت اقدامات خوبی در حوزه شفافیت اقتصادی و اصلاح نظام مالیاتی انجام داده که قابل تقدیر است.

انتهای پیام/