مدیرکل گمرکات استان کردستان:

صادرات کالا از کردستان ۶۳ درصد رشد داشته است

صافی - مدیر کل گمرکات کردستان گفت: در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه امسال در مجموع یک میلیون و ۵۹۵ هزار و ۶۷۶ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۵۲ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۳۱۶ دلار کالا اظهار شده از گمرکات استان و سایر گمرکات صادر شده که ۶۳ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

بختیار رحمانی پور روز دوشنبه در گفت و گویی به میزان صادرات از گمرکات استان اشاره کرد و اظهار داشت: طی این مدت، از گمرک باشماق مریوان ۶۱۹ هزار و ۲۴۳ تن کالا اظهار و صادر شده است.

وی اضافه کرد: ارزش دلاری کالای صادر شده از مرز باشماق مریوان در این مدت ۵۹۱ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۲۷۴ دلار است.

مدیر کل گمرکات کردستان افزود: میزان صادرات از مرز باشماق نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزنی ۱۰۲ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۱۰۷ درصد رشد داشته است.

رحمانی پور یادآور شد: از بازارچه سیرانبند بانه هم در این مدت ۲۳۴ هزار و ۲۳ تن کالا به ارزش ۱۷۰ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۳۳۱ دلار کالا صادر شده است.

وی گفت: صادرات از بازارچه سیرانبند در این ۱۰ ماه از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه آن در سال ۹۶، ۵۳ درصد و از نظر ارزش دلاری هم ۲۴۱ درصد رشد داشته است.

رحمانی پور اضافه کرد: از کل گمرکات استان در این مدت ۸۹۲ هزار و ۱۲۴ تن کالا به ارزش ۷۸۰ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۲۷۱ دلار صادر شده است.

وی از رشد ۱۲۰ درصدی صادرات کالا از لحاظ ارزش دلاری در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: از نظر وزنی هم صادرات استان ۸۰ درصد رشد داشته است.

مدیر کل گمرکات کردستان به میزان صادرات سایر گمرکات انجام شده از گمرک باشماق و بازارچه سیرانبند بانه اشاره کرد و اظهار داشت: ۷۰۳ هزار و ۵۵۲ تن به ارزش ۵۷۱ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۴۵ دلار کالا سایر گمرکات از بازارچه و گمرک باشماق در استان صادر شده است.

رحمانی پور یادآور شد: در مجموع یک میلیون و ۵۹۵ هزار و ۶۷۶ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۵۲ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۳۱۶ دلار کالا از گمرکات استان و سایر گمرکات کشور در این مدت از طریق مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده است.

وی تاکید کرد: میزان صادرات انجام شده مذکور از لحاظ وزنی ۴۵ درصد و از نظر ارزش دلاری هم ۶۳ درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات کردستان افزود: بیشترین کالای صادر شده از گمرکات کردستان به مقصد کشور عراق با ۷۷۵ میلیون دلار بوده است.

رحمانی پور اضافه کرد: افغانستان با ۶ میلیون دلار، روسیه با ۳۱۸ هزار دلار، امارات با ۲۲۲ هزار دلار و پاکستان با ۱۵۲ هزار دلار دیگر کشورهای مقصد کالاهای صادراتی گمرکات استان کردستان هستند.

مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.

گمرکات استان کردستان با شعبه های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.

گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.