رییس سازمان برنامه و بودجه:

نرخ بنزین در بودجه سال آینده 1000 تومان است

صافی - رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در لایحه بودجه سال ٩٨، قیمت بنزین ١٠٠٠ تومان دیده شده و برنامه ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی نداریم.

محمد باقر نوبخت امروز پنجشنبه در حاشیه نشست خبری خود درباره لایحه بودجه سال ١٣٩٨ در جمع خبرنگاران درباره شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ بنزین افزود: آنچه در این لایحه بودجه برای افزایش قیمت حامل های انرژی منظور کنیم باید در تبصره ١۴ خود رانشان بدهد؛هیچ افزایش قیمتی بیش از ١٠٠٠ تومان برای بنزین محاسبه نشده است.

وی اظهارداشت: اما ماده ٣٩ قانون برنامه پنجم هر زمان به دولت اجازه می دهد که نسبت به اصلاح قیمت ها اقدام کند و منابعی را هم بدست می آورد صرف اقشاری که در قانون مشخص کرده، می کند.
نوبخت تصریح کرد:ارقامی که برای حامل های انرژی مطرح می شود از مبنای درستی برخوردار نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دولت برای این که بتواند فشار تورمی را از روی خانوار و بنگاه ها کاهش دهد، درخصوص خانوارها مقید است ١۴ هزارمیلیارد دلار که بخش عمده درآمدهای ارزی دولت است با نرخ ۴٢٠٠ تومان برای هر دلار برای کالاهای اساسی و مایحتاج روزمره مردم اختصاص دهد.
به گفته وی، دولت از مابه التفاوتی که از پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و فولاد بدست می آورد، به صورت بسته های جبرانی در بین مردم توزیع می کند.

حمایت دولت از بنگاه ها در بودجه 98

نوبخت گفت: برای کاهش فشار از بنگاه ها، برای سال ٩٨ تلاش داریم برای بنگاه ها از محل مابه التفاوت نرخ سود تسهیلاتی که بانک ها می دهند، کمک بلاعوض و وجوه اداره شده داشته باشیم.

جلوگیری از ریزش اشتغال موجود در بودجه 98

وی تصریح کرد: همچنین براساس تبصره ١٨ دولت مقید است که با ١۴ برنامه ای اجرایی خود فرصت های شغلی جدیدی ایجاد کند، همچنین با تخصیص یک میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی از ریزش اشتغال موجود جلوگیری کند.

رشد 12 درصدی منابع و مصارف بودجه 98 نسبت به امسال

وی افزود: در لایحه بودجه سال ٩٨ و ضمائم آن اعداد تفصیلی و ارقام کمی به روزی که رییس جمهوری در مجلس حضور می یابند واسپاری شد، به طور قطع برنامه بودجه موظف است در جهت تببین و تفصیل همه ارقام برنامه های مختلف را ارایه و اطلاع رسانی کند.

وی اضافه کرد: اعتبارات کل منابع و مصارف ۴٣٣ هزارمیلیارد تومان با رشد ١٢ درصد نسبت به سالجاری تلقی می شود.

بودجه عمرانی سال 98، 3 هزار میلیارد تومان رشد دارد

وی درباره اعتبارات عمرانی گفت: اعتبارات عمرانی در بودجه 98 بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان است که در سالجاری این اعتبار ۶٢ هزارمیلیارد تومان بود که 3 هزار میلیارد تومان رشد را نسبت به بودجه امسال نشان می دهد.
وی افزود: همچنین بودجه عمرانی سال 97 از مبلغ 62 هزار میلیارد تومان تا نیمه اول امسال بیش از ٣٢ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص یارانه ها تصریح کرد: آن بخش از یارانه های مستقیم که در چارچوب قانون هدفمندی یارانه ها برای سال ١٣٩٨ لحاظ شد در تبصره ١۴ منظور کردیم در اینجا منابعی که از محل افزایش قیمت ها تسهیل می شود در مجموع در حد ١۴٢ هزار میلیارد تومان است.

وی اظهارداشت: طبق تبصره ١۴ این مبلغ از یک سو از منابع افزایش برق، گاز و بنزین و از سوی دیگر مصادیق مصرف نقدی برای هر ایرانی ۴5 هزارو ۵٠٠ تومان پرداخت می شود که مجموع ان ۴٢ هزار میلیارد تومان است.
وی اضافه کرد: همچنین در بخش دیگر ٧ هزارمیلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق و ۴ هزارمیلیارد تومان برای بیمه سلامت خواهیم داد و بخشی مرتبط به پرداخت کمک زنان سرپرست خانوار است.

بودجه مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد 5 برابر شد

نوبخت ادامه داد: البته آن بخش که مربوط به تسهیلات از وجه قرض الحسنه است در بانک مرکزی اعمال می شود، مشابه سنوات گذشته است که برای رفاه اجتماعی بودجه خانوارها را افزایش دادیم تا جایی که مستمری خانواده های بهزیستی و کمیته امداد بین ٣ تا ۵ برابر نسبت به دو سال گذشته افزایش یافت.

وی افزود: تلاش داریم همین مقادیر منابع محدود بودجه را به نوعی مصرف کنیم که توجه به اقشار کم درآمد افزایش یابد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: دولت سعی دارد برای بیش از 76 هزار پروژه ناتمام استانی و ملی موجود، از مشارکت مردم برای واگذاری ها و مشارکت با بخش غیردولتی استفاده کند.

وی اظهارداشت: به طوری که در 14 جلدی که امروز به مجلس شورای اسلامی ارسال شد که برای عبور از شرایط تحریم ها در یک جلد همه طرح ها و پروژه هایی که سال آینده قرار است واگذار یا با مشارکت مردم انجام شود، به صورت علنی در سایت منتشر شده تا کسی از رانت اطلاعاتی استفاده نکند.

امروز پنجشنبه لایحه بودجه سال 98 در قالب 6 جلد رونمایی و به مجلس شورای اسلامی تسلیم شد.