نمایش عکس‌هایی از دیدار تیم ملی ایران و استرالیا

صافی - نمایشگاه ۵۰ سال روابط دیپلماتیک ایران و استرالیا با حضور دیپلمات‌های کشورهای خارجی عصر امروز در خانه هنرمندان افتتاح شد.

ایان بیگز ـ سفیر استرالیا در ایران ـ در این مراسم بیان کرد: ارائه هنر و استانداردهای عرضه هنر در خانه هنرمندان یادآور تمدن غنی این سرزمین است که هر استرالیایی را عاشق ایران می‌سازد. در مجموعه‌ی حاضر تصاویر تبادلات دیپلماتیک، موافقت‌های تجاری، همکاری‌های دانشگاهی، مسابقات فوتبال و مدارکی مربوط به مهاجرت ایرانیان به استرالیا به ترتیب زمانی در قاب اسناد ارائه شده است.

او همچنین به سخنرانی وزیر خارجه استرالیا در سازمان ملل اشاره کرد که تاییدی بر سیاست‌های صلح طلبانه این کشور در برابر ایران است.

سفیر استرالیا در ایران از شهروندان ایرانی خواست تا تماشای فیلم‌های استرالیایی و هفته فیلم این کشور در تهران که از روز جمعه (۱۳ مهر) برگزار می‌شود و تا ۱۷ مهر ادامه دارد را از دست ندهند.

محمود فرازنده ـ مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان ـ به عنوان سخنران بعدی این مراسم اعلام کرد: این سالگرد بسیار هیجان انگیز است و خارجی‌ها وقتی‌ روابط دو کشور به ۵۰ سال می‌رسد آن را جشن می‌گیرند تا بگویند هنوز از هم جدا نشده‌اند.

او سپس به برجام اشاره و از وزارت خارجه استرالیا برای حمایت از برجام تشکر کرد و افزود: وزرای دو کشور استرالیا و ایران دیدارهایی با یکدیگر داشته‌اند و گام‌های بزرگی برای روابط برداشته‌اند اما همچنان جا برای توسعه همکاری وجود دارد. همچنین توریست‌های استرالیایی رشد قابل توجهی داشته‌اند تا به جای آنکه به اطلاعات رسانه‌های غربی از ایران اکتفا کنند از نزدیک با طبیعت و فرهنگ ایران آشنا شوند. امیدوارم این روابط هر روز بهتر شود.

احمد حاجی حسینی ـ معاون اجرایی و اسناد مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان ـ نیز بیان کرد: استرالیا یکی از کشورهایی بود که اول از همه انقلاب ایران را به رسمیت شناخت. همچنین می‌توان نقش استرالیا را در تروریستی شناختن سازمان منافقین در بین اسناد موجود دید.

او با توجه به حضور سفرای کشورهای دیگر در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اظهار امیدواری کرد که سفرای حاضر برای برگزاری نمایشگاه‌های مشابه همکاری داشته باشند.

حاجی‌حسینی اعلام کرد: سفیر مجارستان و همسرش هم در این مراسم حضور دارند و چهارشنبه این هفته نمایشگاهی از اسناد روابط ایران و مجارستان در مرکز بین‌المللی سیاسی وزارت امور خارجه خواهیم داشت.

یادداشت دپارتمان امور خارجه استرالیا خطاب به دپارتمان تجارت و صنعت درباره به کار بردن اصطلاح «خلیج فارس» در سال ۱۳۴۷، تصاویری از اعضای تیم فوتبال ایران در سیدنی پیش از مسابقات جام جهانی با استرالیا در سال ۱۳۵۲ و بازی ایران و استرالیا در سال ۱۳۷۶ از جمله اسناد و تصاویر قابل توجه این نمایشگاه است که به مدت یک هفته در خانه هنرمندان برپاست.