20:15 1403/03/28

دیدار روحانی با آیت الله سیاست ورز و سیاست گریز

no-photos

تهران-ایرنا- کارنامه به دور از هیاهوی سیاسی و البته درخشان آیت الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان ایران و عراق سبب شده است تا او در زمره مهمترین شخصیت های سیاسی-مذهبی در عراق قرار گیرد و دیدار رییس جمهوری با این مرجع تقلید در جریان سفر به عراق، اهمیت خاصی یابد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام حسن روحانی فردا دوشنبه۲۰ اسفند در راس هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی راهی کشور عراق خواهد شد. سفری که از ابعاد مختلف حائز اهمیت است و برگ دیگری از دفتر رابطه دو همسایه را ورق خواهد زد.
دیدار با «برهم صالح» رییس جمهوری و «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق مهمترین دیدارهای دیپلماتیک رییس جمهوری خواهد بود. در کنار دیدارهای متنوع و بازدیدهای برنامه ریزی شده حجت الاسلام والمسلمین روحانی، دیدار با مرجع عالیقدر شیعیان ایران و عراق یعنی آیت الله العظمی علی سیستانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
بر اساس اعلام «ایرج مسجدی» سفیر ایران در بغداد، رییس جمهوری در این سفر به دیدار آیت الله سیستانی خواهد رفت و این نخستین دیدار رییس جمهوری از ایران با شخصیت سیاسی-مذهبی تاثیرگذار در عراق است.
آیت الله سیستانی پیش از این با «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس‌جمهوری، «حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی دیدار داشته است. برخی مقامات دولت سابق مانند وزیر امورخارجه هم با این مرجع تقلید دیدارهایی را در زمان مسوولیت خود انجام داده اند.
علی لاریجانی رییس مجلس، علی اکبر صالحی رییس کنونی سازمان انرژی اتمی و کرم‌ رضا پیریایی استاندار وقت قم، هم از شخصیت های سیاسی ایرانی هستند که با آیت الله سیستانی دیدار و گفتگو کرده اند.
**آیت الله سیستانی و فتواهای سیاسی
آیت الله علی سیستانی زاده سال ۱۳۰۹ در مشهد است. مرجع عالیقدری که اکنون نه پناه شیعیان عراق، بلکه تمام مردم این کشور است. مرجعی که چندان تمایلی به حضور در سیاست نشان نمی دهد اما کلام و خواسته اش نفوذی غیرقابل انکار بر افکار عمومی و سیاستمداران عراق و حتی نیروهای خارجی مستقر در این کشور دارد. چهره ای که گرچه از بازی های سیاسی و جناحی گریزان است اما از اثرگذارترین چهره های سیاسی عراق هم قلمداد می شود.
محکومیت و تحریم دشنام به صحابه پیامبر(ص)، فتوای جهاد کفایی علیه داعش و تروریست ها، محکومیت و تحریم اهانت به اسرا حتی اگر عضو داعش بوده باشند، سه نمونه از فتاوای تاثیرگذار آیت الله سیستانی است که منشا تحولات بسیاری در عراق بوده است.
جغرافیای عراق کشور ایدئولوژی های متفاوت و گاهی متضادی است که ایجاد تفرقه از رهگذر این تضادها، به ویژه پس از حمله نظامی آمریکا به این کشور شدت گرفت و داعش نتیجه شوم آن بود. ریشه برخی از این تنش ها به اهانت هایی بازمی گشت که گروه های مختلف علیه بزرگان فکری و مذهبی خود انجام می دادند. محکومیت «سب صحابه» رسول الله تا حد بسیاری توانست از شدت اختلافات میان اقوام مختلف شیعه و اهل سنت در عراق بکاهد.
فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی که آن را بنیان شکل دهنده نیروی «حشدالشعبی» در عراق می دانند، از مهمترین دلایل پیروزی بر داعش در عملیات آزادسازی شهرهای عراق به ویژه موصل بوده است. موضوعی که «حیدرالعبادی» نخست وزیر وقت عراق و حتی ائتلاف ضد داعش خارجی حاضر در مبارزه بر آن اذعان و تاکید کردند.
انتشار برخی تصاویر بی حرمتی به اسرای داعش در شبکه های اجتماعی و انزجار حاصل از آن، سبب شد که مرجع تقلید شیعیان اهانت به اسیر را تحریم کرده و خواهان رعایت شان انسانی اسرا شود. این موضوع هم باب تازه ای در رفتار اسلامی-انسانی در عراقی گشود که سال ها اسیر دیکتاتوری مانند صدام بود.
کارنامه به دور از هیاهوی سیاسی و البته قابل قبول این مرجع تقلید سبب شده است آیت الله سیستانی، از مهمترین شخصیت های سیاسی مذهبی در عراق نام گیرد. بر همین اساس دیدار رییس جمهوری با آیت الله سیستانی اهمیت خاصی دارد، به ویژه آنکه دیداری در این سطح با وجود تمام تلاش «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری پیشین ایران در سفر سال ۹۲ به عراق، انجام نشد.
**اهمیت سفر رییس جمهوری به عراق
سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق در دوره ای که رییس جمهوری آمریکا با تمام قوا تلاش می کند تا ایران را در انزوای سیاسی و اقتصادی قرار دهد، اهمیت فراوان دارد. آمریکا و برخی کشورهای منطقه طی ماه های گذشته به ویژه پس از اضمحلال داعش در عراق، کوشیده اند تا دو همسایه را نسبت به عملکرد یکدیگر بدبین کنند.
این میان برخی بازیگران داخل عراق هم در سناریو آمریکا و متحدانش نقش آفرینی کردند. حمله به کنسولگری ایران در بصره، تحریم رهبر جنبش اسلامی نجبا از سوی آمریکا و سنگ اندازی های تجاری و بانکی در مسیر تبادلات دو کشور نمونه هایی از تلاش ها برای این بدبینی است.
به نظر می رسد سفر رییس جمهوری به عراق برای افزایش تعاملات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور باشد. مرزهای دو کشور ایران و عراق به صورت مشترک مورد تهدید تندروی های مذهبی و بهره جویی های خارجی از این تندروی ها است. موقعیت ژئوپلتیکی عراق برای ایران و ایران برای عراق، به گونه ای بود که حتی جنگ هشت ساله هم نتوانست از اهمیت
دو کشور برای هم بکاهد.
ایران شریک نخست اقتصادی عراق در سال ۲۰۱۸ بوده است و به گفته علی دانایی فرد مشاور معاون اول رییس‌جمهوری، این کشور مقصد نخست صادرات غیرنفتی کالا‌های ایرانی است و میانگین رشد صادرات غیرنفتی طی شش ماه گذشته بیش از ۳۰ درصد بوده است و حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور در سال ۹۷ به بیش از هشت و نیم میلیارد دلار رسیده است.
رقمی که به گفته رییس جمهوری می تواند به ۲۰ میلیارد دلارهم با توجه به ظرفیت های دو کشور ارتقا یابد. دلیل نشست های تجاری هیات های اقتصادی ایران و عراق در سفر رییس جمهوری هم می تواند برای دستیابی به همین هدف باشد.
در زمینه فرهنگی و اقتصادی هم عراق در کنار مشترکات فراوان مذهبی و اعتقادی با ایران، نزدیک یک دهه است که پذیرای هزاران شیعه و عزادار امام سوم شیعیان است که در اربعین به این کشور سفر می کنند. برگزاری این رویداد عظیم با توجه به مشکلات زیرساختی و امنیتی در عراق، مستلزم همکاری های فراسیاسی است تا این حلقه اتصال فرهنگی میان مردم دو کشور را امن نگه دارد.
سفر رییس جمهوری به عراق که در پی سفر آبان ماه برهم صالح رییس جمهوری عراق و به دعوت وی انجام می گیرد، در برهه ای که تلاش ها برای تاثیرگذاری بر این رابطه با بوجه های بسیار در حال انجام است می تواند ضمن تاکید دوباره بر حسن رابطه دو کشور، برخی شانتاژهای رسانه ای را هم درباره پذیرفتن تحریم ها علیه ایران، از سوی عراق را خنثی کند.
‌سیام**۹۴۰۲**۱۵۳۵
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت