11:37 1403/04/06

بارندگی ۶ استان همچنان کمتر از متوسط بلندمدت

no-photos

تهران-ایرنا- وزارت نیرو اعلام کرد : رقم‌های امیدوارکننده ای از بارش در سال آبی جاری (ابتدای مهرماه تاکنون) ثبت شد، اما تعداد ۶ استان اردبیل، یزد، هرمزگان، کرمان، فارس و سیستان و بلوچستان همچنان بارشی کمتر از متوسط ۵۰ سال گذشته را دارند.

به‌ گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارتخانه یاد شده، 'فراز رابعی' مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران گفت:بیشترین افت بارندگی نسبت به بلندمدت در بین استان‌های کشور، مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده که نسبت به متوسط نیم قرن گذشته، معادل ۲۲ درصد کاهش یافته، در عین حال این استان در سال آبی جاری یکی از بهترین سال‌های خود را سپری می‌کند.
به گفته وی، میانگین بارندگی در ۲۵ استان کشور از اول مهرماه تاکنون، بالاتر از متوسط ۵۰ سال گذشته در مدت مشابه بوده و استان ایلام بیشترین افزایش میزان بارندگی نسبت به متوسط درازمدت و معادل ۱۱۴.۷ درصد را داشت.
رابعی در ارتباط با میزان بارش در ۶ حوضه آبریز اصلی کشور اظهار داشت: متوسط بارندگی در حوضه آبریز مرزی شرق، کمتر از نرمال بوده و کاهش معادل ۸ درصد نسبت به میانگین نیم قرن گذشته را نشان می‌دهد.
مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران افزود: برابر آمار ثبت شده در ایستگاه‌های مبنای وزارت نیرو، میزان بارش تجمعی کشور در سال آبی جاری به میزان ۲۰۰.۹ میلیمتر است و متوسط بارش کشور در مدت مشابه سال گذشته برابر ۹۰ میلیمتر و متوسط بلندمدت آن معادل ۱۶۱.۹ میلیمتر بود.
رابعی اضافه کرد: تعداد ۱۰۴ ایستگاه مبنای باران سنجی زیر نظر وزارت نیرو فعالیت دارند، بیشترین میزان بارش ثبت شده از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۰ اسفند، مربوط به ایستگاه چلگرد استان چهارمحال و بختیاری به میزان ۱۳۴۶.۸ میلیمتر و کمترین آن مربوط به ایستگاه امور آب سیستان برابر ۲۲ میلیمتر است.
وی، بیشترین تاثیر جبهه بارشی در افزایش مقدار بارندگی در یک هفته گذشته را مربوط به حوضه آبریز تالش مرداب انزلی و معادل ۳۳ میلیمتر ذکر کرد و گفت: این جبهه بارشی سبب افزایش متوسط میزان بارندگی در حوضه مرزی غرب از ۶۹۵ میلیمتر در تاریخ ۱۳ اسفند به ۷۲۸ میلیمتر در تاریخ ۲۰ اسفند شده است. همچنین جبهه بارشی ظهور یافته در یک هفته گذشته، افزایش ۶ میلیمتری متوسط بارندگی کشور را به دنبال داشت.
مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران تصریح کرد: میانگین بارندگی استان تهران در همین مدت، معادل ۲۲۴.۵ میلیمتر بوده که نسبت به متوسط ۵۰ سال گذشته، ۳۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
وی یادآور شد: بر اساس ظهور جبهه بارشی طی یک هفته گذشته، میانگین بارندگی استان تهران معادل ۰.۷ میلیمتر افزایش یافته است.
اقتصام**۲۰۷۸**۱۵۵۹
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت