23:45 1403/03/26
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی:

صنعت فرش ایران با چالش روبه‌رو است

صافی نیوز – تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: هنر صنعت فرش ایران به خصوص تبریز با چالش‌هایی روبه رو است که تولید و فروش آن را با مشکل جدی مواجه کرده است.
no-photos

به گزارش صافی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی  آل‌هاشم در اختتامیه نمایشگاه فرش دستباف تبریز با تبیین چالش‌های پیش روی هنر صنعت فرش اظهار داشت: یکی از این چالش‌ها افزایش تعداد رقباست که کشورهایی نظیر چین، افغانستان و ترکیه رقیب سرسخت ایران هستند و در بحث فرش هند، مصر، پاکستان، مراکش، رومانی، آلبانی و بلغارستان به تکاپو افتاده‌اند تا فرش تولید کنند.

امام جمعه تبریز افزود:کشورهای رقیب با استفاده از طرح‌ها و نقشه‌های ایران اقدام به تولید فرش کرده‌اند که نتیجه آن وارد شدن صدمه‌های جبران‌ناپذیر به این هنر صنعت بوده است.

وی، تحریم را یکی دیگر از چالش‌های این عرصه برشمرد و گفت: به‌واسطه تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده صادرات فرش نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته و فعالان این عرصه را در تنگنا قرار داده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین آل‌هاشم خاطرنشان کرد : البته در برهه‌ای که تحریم‌ها شدت یافته است سیر صعودی را در صادرات این کالای بسیار ارزشمند ارز آور شاهد بودیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ناهماهنگی تولید با نیاز بازار و تحقیقات اندک در این خصوص چالشی دیگر را به هنر صنعت فرش وارد ساخته است، یادآور شد: کمبود اطلاعات به‌روز درباره خواسته‌ها و گرایش‌های مصرف‌کنندگان، عدم حساسیت به نیاز مشتریان، عدم آشنایی دقیق با بازارهای هدف و عدم مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی این صنعت را به مشکلات زیادی مواجه کرده است.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: نبود بررسی دقیق برای تامین نیاز مشتریان، حتی مصرف‌کنندگان داخلی را نسبت به تهیه فرش دستباف بی‌میل کرده است.

وی، عدم تبلیغات و بازاریابی را از دیگر چالش‌های هنر صنعت فرش عنوان کرد و ادامه داد: برای رسیدن به اهداف کارآمد در این بخش، اجتناب از تبلیغات سنتی و هماهنگی در تمامی ابعاد تبلیغات بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

آل‌هاشم، بحران اقتصادی حاکم بر جهان را از دیگر چالش‌ها دانست و بیان کرد: فرش کالایی لوکس به حساب می‌آید، از این رو میزان درآمد خانوارها و تقاضای آنها در تجارت فرش دستباف بسیار موثر است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه استفاده از مواداولیه نامرغوب این هنر صنعت را با چالش روبه رو ساخته گفت: افزایش بهای مواد اولیه مرغوب و به تبع آن افزایش قیمت کالای تمام شده باعث گرایش به مواداولیه نامرغوب از سوی تولیدکنندگان شده است که کیفیت محصول تولید شده را کاهش و رغبت مشتری برای خرید آن را کم کرده است.

امام جمعه تبریز، فقدان تنوع در نقش‌های فرش را یکی دیگر از چالش‌ها دانست و ادامه داد: این موضوع باعث شده مردم تمایل خرید فرش‌های ماشینی با تنوع نقش و رنگ را بیش از گذشته داشته باشند.

وی، سرقت طرح‌های ایرانی و ارائه طرح مشابه ایرانی با نازلترین قیمت‌ها از سوی رقبا را از دیگر چالش‌های این عرصه عنوان کرد.

آل‌هاشم، فقدان حمایت مالی و کافی از بافندگان را دیگر چالش این حوزه عرصه برشمرد و گفت: پایین بودن دست‌مزدها و بیمه نبودن دست‌اندرکاران فرش چالش بزرگ دیگر در عرصه تولید و فروش فرش دستباف ایران به حساب می‌آید.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه برای رفع این چالش‌ها راهکارهایی هم وجود دارد تصریح کرد: حمایت‌های دولتی یکی از این راهکارها است، چرا که امروزه باقی ماندن در فرش نیازمند درآمد کافی به خانوارهاست.

امام جمعه تبریز، انتقال سلیقه مشتری به بدنه تولید را از دیگر راهکارها دانست و ادامه داد: برای رسیدن به این هدف اعزام هیات‌های تجاری، تبلیغاتی به کشورهای هدف صادراتی بسیار مهم و ضروری است.

وی، خلاقیت در طرح و ثبت آنها و تشویق طراحان را به کشیدن طرح‌هایی مطابق با سلایق مشتریان بدون خدشه‌دار شدن اصالت طرح‌های ایرانی را دیگر راهکار شکوفایی هنر صنعت فرش عنوان کرد.

آل‌هاشم تاکید کرد: باید با بازنگری موشکافانه، خلاقیت و نوآوری‌ها به این عرصه وارد شود و در قالب الگوی فرش ایرانی به ثبت جهانی برسد که البته در این زمینه از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقداماتی شروع شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه باید از فعالان این عرصه در قالب جشنواره‌ها تجلیل به عمل آید اضافه کرد: باید نظام عرضه مستقیم را با حمایت و نظارت دولت اصلاح شود و به جای نمایشگاه، فروشگاه محوری دنبال شود.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه مشتری مداری یکی دیگر از راهکارهای رونق تولید و فروش فرش دستباف است گفت: فرش نه تنها یک کالای زیبا و نفیس است بلکه کالایی کاربردی و مصرفی است که مشتری مداری در آن باعث بالا رفتن ارزش افزوده و جایگاه هنری فرش می‌شود.

وی، آموزش را دیگر راهکار رونق این هنر صنعت بیان کرد و افزود: برای افزایش توان رقابتی آموزش مدون، پیشرفته و مستمر در بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان امری ضروری و بسیار مهم است.

انتهای خبر/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت