1:29 1403/03/27

شمارش معکوس برای عرضه اولیه سهام استقلال و پرسپولیس

no-photos

به گزارش صافی به نقل از طرفداری،جمشید تقی زاده معاون وزیر ورزش از برگزاری آخرین مجمع عمومی باشگاه استقلال در روز شنبه خبر داده است. در این جلسه، مدارک استقلال هم مثل پرسپولیس آماده ارائه به بورس می شود.
همین چهارشنبه شب بود که وزیر ورزش و جوانان پس از پایان جلسه مجمع عمومی باشگاه پرسپولیس، اعلام کرد استقلال و پرسپولیس طی ۴ سال اخیر حتی یک ریال هم اعتبار دولتی یا ارز دولتی دریافت نکردند و بدون حق پخش تلویزیونی تمام بدهی های خود را در این دو سال پرداخته اند. حرفی که در نگاه اول ادعا به نظر می رسید اما آمار ارائه شده از سوی وزارت ورزش به شورای پذیرش بورس که دو باشگاه را در آستانه عرضه اولیه سهام شان در بورس قرار داده، نشان می دهد موضوع فراتر از یک ادعاست. 
چهارشنبه گذشته با برگزاری آخرین مجمع عمومی باشگاه پرسپولیس، پرونده این باشگاه به شورای پذیرش بورس ارائه شد و شنبه هم با حضور وزیر ورزش آخرین مجمع عمومی باشگاه استقلال برگزار و پرونده استقلال هم به این شورا ارائه می شود.
سرخابی ها از زیان ده تا سود ده
 استقلال و پرسپولیس تا همین چند ماه پیش دو شرکت زیان ده به نظر می رسیدند اما وزارت ورزش با صفر کردن بدهی های این دو باشگاه طی دو فصل اخیر، ابتدا سرخابی ها را از لیست شرکت های زیان ده خارج کرد و سپس با اضافه شدن ورزشگاه های مرغوبکار، امام رضا، کاظمی، درفشی فر، کمپ زنده یاد حجازی و … به دارایی های دو باشگاه، استقلال و پرسپولیس را در لیست شرکت های سودده گنجاند.  تلاش برای ورود به بورس باعث شد استقلال و پرسپولیس از شرکت های زیان ده به مجموعه های سود ده تبدیل شوند چرا که بورس اصلا امکان عرضه را به شرکت های زیان ده نمی دهد و آنها را پذیرش نمی کند.
دارایی ۷ برابر بدهی ها!
حالا دو باشگاهی که تا همین چند سال پیش، بالغ بر ۲۰ میلیون دلار بدهی داشتند، با پرداخت مطالبات طلبکاران خود و صفر کردن بدهی های شان به بازیکنان و مربیان طی فصل های لیگ برتر هجدهم و نوزدهم، بدهی های شان را به رقمی حدود ۱/۲ میلیون دلار برای پرسپولیس (پرونده کالدرون و بودیمیر) و ۱/۷ میلیون دلار برای استقلال (پرونده استراماچونی و …) رسانده اند و اسناد هر دو باشگاه نشان می دهد آنها دست کم بالغ بر ۷ برابر این بدهی، دارایی دارند. با این حساب حتی حکم های آتی دادگاه عالی ورزش علیه سرخابی ها هم نمی تواند مانع ارائه سهام آنها در بورس شود.
الزام های بورس به نفع سرخابی ها شد
 یکی دیگر از مهم ترین اقدامات انجام شده در مسیر ورود به بورس، حسابرسی کامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود. نهادهای نظارتی حالا راحت به حساب کتاب این دو باشگاه اشراف پیدا می کنند، هر دو باشگاه در خزانه دارای حساب هستند و درآمدهای شان هر چه که باشد، ابتدا به خزانه می رود تا همه چیز شفاف باشد. برای دو باشگاهی که سالیان سال حتی یک برگه خود اظهاری به اداره مالیات نمی دادند، این مرحله از شفاف سازی چیزی شبیه رویاست. الزام های بورس باعث شد پرسپولیس و استقلال پس از مدتها سرانجام شبیه یک شرکت واقعی شوند.
کار وزارت ورزش تمام شد
قرار است از ابتدای هفته کارهای مربوط به کارگزاری بورس دو باشگاه استقلال و پرسپولیس انجام شود. تا به حال ۲۵ جلسه با حضور وزیر ورزش و مدیران دو باشگاه و بالغ بر ۴۰ جلسه با حضور وزیر ورزش و مدیران بورس انجام شده و شنبه با برگزاری آخرین جلسه مجمع عمومی باشگاه استقلال با موضوع واگذاری، آنچه وزارت ورزش باید انجام می داد به پایان می رسد و سرخابی ها قدم به مرحله شورای پذیرش بورس می گذارند. اگر اتفاق غیر منتظره ای رخ ندهد، بهمن ماه باید منتظر عرضه اولیه سهام استقلال و پرسپولیس در بورس باشیم. وزارت ورزش که فروردین ماه قول داده بود تا قبل از پایان سال، استقلال و پرسپولیس را در مسیر واگذاری و خصوصی سازی به مرحله عرضه در بورس می رساند، حالا می تواند از تحقق وعده خود بگوید.

انتهای خبر/

خورشید حیدرزاده
خورشید حیدرزاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت