18:58 1403/03/28

بهترین زمان مراجعه مبتلایان کرونا به پزشک

صافی نیوز / با افزایش آمار ابتلا و به دنبال آن فوتی‌ها در پیک سوم بیماری کووید ۱۹ بسیاری از پزشکان و متخصصان معتقدند که مراجعه دیرهنگام و با حال عمومی نامساعد یکی از مهمترین نکات تمایز پیک سوم نسبت به دوره‌های قبلی است، مساله‌ای حائز اهمیت که در اثرگذاری درمان و درصد مرگ و میر بیماران نقش بسزایی دارد.
no-photos

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران معتقد است که مراجعه دیرهنگام مبتلایان به مراکز درمانی یکی از مهمترین دلایل افزایش تعداد بیماران بدحال در هنگام مراجعه به مراکز درمانی بوده و در این رابطه می‌گوید: بخشی از مبتلایان نیز به مراکز غیردولتی مراجعه می‌کنند و تا رسیدن به مراکز ارجاعی تخصصی درمانی کرونا مدت بیشتری زمان می‌برد.

وی طولانی شدن مدت اقامت بیماران در بیمارستان‌ها را از دیگر تبعات این مساله عنوان کرد و افزود: مدت اقامت بیماران در بیمارستان‌ها نسبت به پیک اول و دوم، حداقل بین ۱ تا ۲ روز افزایش داشته و طولانی‌تر شده است.

به گفته زالی، همچنین تعداد بیمارانی که از اورژانس مستقیماً وارد بخش مراقبت‌های ویژه می‌شوند، نسبت به دوره‌های قبل افزایش بیشتری داشته، به گونه‌ای که تقریبا حدود ۲۰ تا ۲۵  درصد مراجعین روزانه به مراکز درمانی استان تهران نیازمند دریافت خدمات مراقبت‌های ویژه در بدو امر هستند.

در این رابطه سوالی که مطرح می‌شود این است که بهترین زمان مراجعه مبتلایان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها چه زمانی است؟

زالی در پاسخ به این سوال با تاکید بر اینکه افراد به محض شروع علایم باید به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه کنند گفت: متاسفانه بیماری کووید ۱۹ بیماری بسیار پیچیده و فریبنده‌ای است، لذا پزشک باید در رابطه با سیر درمان بیماری، بستری و یا ادامه درمان در منزل تصمیم‌گیری کند.

وی با بیان اینکه علایم بیماری معمولا بین ۳ تا ۵ روز بعد از تماس با ویروس بروز پیدا می‌کند، گفت: شروع علائم در ابتدا ممکن است خفیف باشد، ولی اگر بین بازه زمانی ۵ تا ۱۰ روز بعد از استقرار علائم بیماری تخفیف پیدا کرده،  ثابت بماند و یا تشدید نشود، تقریبا می‌توان پیش‌بینی کرد که بعد از روز دهم امکان بدحال شدن بیمار خیلی غیرمحتمل است.

زالی با بیان اینکه بر خلاف بیماری آنفولانزا که شروع ناگهانی دارد، معمولا علایم کووید ۱۹ به صورت تدریجی بروز می‌یابد، اظهار کرد: اکثر علایم این بیماری از اوایل هفته دوم شروع می‌شود و فرق آن با بیماری آنفولانزا نیز همین است، بنابراین اگر در آغاز هفته دوم علایم تشدید شده و افزایش سطح علائم بالینی به خصوص تنگی نفس و علائم تنفسی ایجاد شود، احتمال دارد که در هفته دوم شرایط بستری بیمار را تهدید کند.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه توصیه اصلی ما این است که بیماران از همان ابتدا و با بروز اولین علایم به پزشک مراجعه کنند، گفت: بیماران با بروز هرگونه علائم بالینی جدید به پزشک مراجعه کنند و در این میان بهترین مکان برای مراجعه مراکز جامع سلامت است، چراکه در صورت مراجعه به این مراکز امکان تماس مستمر با بیمار فراهم می‌شود و مراقبین سلامت بیمار را مورد ارزیابی و پیگیری قرار می‌دهند و اگر احتمالا بیمار بدحال شود از طریق مراکز جامع سلامت امکان ارائه تخت و بستری برای بیمار فراهم می‌شود.

انتهای خبر/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت