0:25 1403/03/28

تکنیکی برای مادرها که به پرورش فرزند سازگار و باهوش‌ کمک می کند

صافی نیوز/ آشنایی با تکنیکی که به مادرها برای پرورش فرزندی سازگارتر و باهوش‌تر کمک خواهد کرد
no-photos

صحبت کردن یکی از افعال حیاتی برای بشر به شمار می‌آید اما آیا این‌که از کی و چگونه صحبت کردن را با فرزندمان شروع کنیم، فرقی هم می‌کند؟ حرف زدن با نوزادی که هنوز این دنیا را تجربه نکرده، چطور؟ اصلا چرا شما به عنوان یک مادر باید با جنین داخل شکم‌تان حرف بزنید؟ در این مطلب می‌خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم.

مزایای صحبت کردن مادرها با جنین
تحقیقات روان‌شناسی نشان داده است، جنین از هفته بیست و سوم به بعد می‌تواند صداهای داخل و خارج شکم مادر را بشنود. این هم ثابت شده است که صدای مادر می‌تواند ایجاد حس دلبستگی مثبت داشته باشد. علاوه بر آن برخی دیگر از آثار مثبت حرف زدن مادر با فرزندش قبل از تولد عبارتند از: تحریک حس شنوایی آن‌ها، تقویت مهارت تکلم و تحریک مغز برای پرورش آن.
با کودک از چه بگوییم؟
شما از چه چیزهایی برای آن نوزادی که شیرش می‌دهید، می‌گویید؟ برای نوزادی که اطلاعات گنگی از دنیا دارد و حتی خودش را نمی‌شناسد؟ و شما را تا ما‌ه‌ها فقط یک مراقب می‌داند نه مامان! دانشمندان باور دارند هرچه حواس پنجگانه کودک بیشتر تحریک شود، شناختش نسبت به خودش و دنیای اطرافش کامل‌تر می‌شود. هرچه حواس پنجگانه به علاوه محبت و امنیت بیشتر در کنار هم‌ قرار بگیرند، فرزند سازگارتر و باهوش‌تری خواهید داشت.
این جا و برای دست یابی به این هدف، یک تکنیک به‌ظاهر ساده اما بسیار کارآمد به شما پیشنهاد می‌کنم: «گزارشگری».
چگونه برای نوزادمان گزارشگری کنیم؟
گزارشگری یعنی این‌که شما مانند یک آینه منعکس کننده کارهای خود و او هستید؛ اما با صحبت مداوم. بله گزارشگر شوید ولی نه آن گزارشگری که پشت بلندگوست؛ شما خود داخل گود هستید. وقت تعویض پوشک است؟ نوزادتان یک روزه است؟ برایش کامل توضیح دهید که «دارم پوشکت رو عوض می‌کنم، دارم جایت را تمیز می‌کنم، تو خوشحالی. تو احساس خوبی داری. مامان به‌تو اهمیت میده و … ». یک نمونه دیگر از مکالمه با نوزاد، مکالمه با کودک دلبندتان در حمام است: «مامان و نام نوزاد(خیلی خیلی مهم است که مدام نام او را به کار ببرید) قرار است کمی آب‌تنی کنند. الان مامان دارد دمای آب را مناسب می‌کند. قرار است تنت را بشویم.(همزمان با دست زدن به هر نقطه از بدن آن قسمت را نام می‌برید). مامان دارد سرت را می‌شوید. مامان آهسته آب را روی پاهایت می‌ریزد و … ». در خور ذکر است که باید جملات را با لحنی آرام و با تکرار بر زبان بیاورید و به بازخورد‌های نوزاد اهمیت دهید.
نوزادتان بزرگ شده و نوپاست؟
هنوز هم دیر نیست، بنابراین شروع به گزارش کردن کنید. تاثیر آن‌را در خودآگاهی کودک و شناخت احساساتش خواهید دید.

انتهای خبر/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت