17:00 1403/03/28

اتحاديه اروپا به دنبال توافق امنيتی، اقتصادی با ايران

صافی نیوز / شبکه بلومبرگ گزارش داد که اتحاديه اروپا به دنبال آن است که با همسايگان افغانستان، ازجمله ايران و پاکستان به يک توافق دست يابد تا در صورت تبديل شدن طالبان به يک نيروي بي ثبات و ناپايدار حمايت خود را افزايش دهد.
اتحادیه اروپا و ایران

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، بلومبرگ مدعي است که در اين باره به سندي دست پيدا کرده که در آن آمده است: کشورهاي آلمان و فرانسه به اتحاديه اروپا پيشنهاد داده اند تا با ايران، ترکمنستان، تاجيکستان، پاکستان و ازبکستان چنين توافقي به دست آورد.

بنا بر گزارش بلومبرگ، در اين سند توصيه شده است که بايد توجه ويژه اي به مشارکت احتمالي چين و روسيه و کشورهاي حاشيه خليج فارس نشان داده شود.

پس از آنکه آمريکا نيروهاي خود را به طور کامل از افغانستان خارج کرد و کنترل اين کشور به دست طالبان افتاد، قدرت هاي جهاني نگرانند که اکنون ممکن است اين خلأ قدرت را چين و روسيه پر کنند.

بلومبرگ در ادامه آورده است: در طرح پيشنهادي فرانسه و آلمان نام کشورهايي چون نروژ، ترکيه، ايالات متحده و انگليس به عنوان شرکاي مالي ذکر شده است.

اين پيشنهادات با وزارتخانه‌هاي امورخارجه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا به اشتراک گذاشته شد و چهار موضوع نيز مورد بررسي قرار گرفته است که عبارتند از امنيت و ثبات، شامل اقدامات ضد تروريسم، مهاجرت و جلوگيري از قاچاق انسان، حمايت بشردوستانه از افغانستان و همکاري و توسعه اقتصادي.

آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل نيز پيش از اين خواستار ارسال پول به افغانستان شد تا از بروز بحران اقتصادي که منجر به وضعيت فاجعه بار براي مردم افغانستان و همچنين فرصتي براي گروه هاي تروريستي مي‌شود، جلوگيري شود.

اين اظهارات وي پس از آن مطرح شد که دبورا ليون، فرستاده ويژه دبيرکل سازمان ملل در امور افغانستان روز پنجشنبه به شوراي امنيت هشدار داد که مسدود کردن ميلياردها دلار از دارايي‌هاي بين‌المللي افغانستان براي دور نگه داشتن آنها از دست طالبان بدون شک منجر به رکود شديد اقتصادي در اين کشور خواهد شد.

گوترش همچنين اظهار داشت: ما در حال حاضر حتي نمي توانيم حقوق نيروهاي خود در افغانستان را پرداخت کنيم. ما بايد به دنبال راه هايي باشيم تا از وضعيتي که براي مردم اين کشور فاجعه بار خواهد بود، جلوگيري شود. وضعيتي که از نظر من يک فرصت به گروه هاي تروريستي مي دهد.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت