7:30 1403/05/06
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراغه خبر داد:

گزارش اصل نود در مورد گنبدهای تاریخی مراغه وصول نشده است

صافی – رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراغه گفت: تاکنون گزارش مکتوبی در مورد ساخت و سازهای پیرامون گنبدهای تاریخی این شهر به این اداره نرسیده است.
no-photos

اعضای کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون اصل نود مجلس در سفر به مراغه، ساخت و سازها در حریم گنبدهای تاریخی این شهر را غیرقانونی عنوان کرده بودند.

محمداسماعیل سعیدی عضو کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفت و گویی با خبرگزاری خانه ملت اعلام کرده بود: گنبدهای تاریخی مراغه که ثبت ملی نیز شده ‌اند در معرض ساخت و سازهای غیر قانونی بخش خصوصی قرار گرفته‌ اند.

یعقوب طالبی، از روند رو به رشد مرمت و حفاظت ابنیه تاریخی این شهرستان خبر داد و گفت: سال گذشته اجرای پنج طرح مرمتی و ساماندهی بناهای تاریخی مراغه در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی قرار گرفت که تاکنون بخش عمده ای از آن ها به پایان رسیده و بخش دیگر در حال انجام است.

وی بخشی از پروژه های مرمتی و بازسازی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: عملیات مرمت و بازسازی مسجد ضریر(زری)، مناسب سازی پوشش گنبد کبود، مرمت و بازسازی حسینیه قدیمی حاج غفار و پی گیری و حفاری باستان شناسی در محدوده برج های تاریخی مراغه آغاز و در حال تداوم است و عملیات مقاوم سازی، مرمت و بهره برداری از عبادتگاه کلیسای هوانس به اتمام رسیده است.

طالبی گفت: با توجه به میزان اضطرار و نیاز به امر مرمت آثار تاریخی مراغه که متعلق به ادوار مختلف تاریخی است، از این رو طرح های عملیاتی بازسازی و مرمتی با نظارت مستمرکارشناسان فنی اداره کل میراث فرهنگی استان در حال انجام است.

وی به برخی از طرح های مرمتی در دست اجرای این اداره اشاره کرد و افزود: در سال جاری تکمیل و تحویل پوشش فلزی گنبد کبود مراغه و بازسازی بخش های فرو ریخته هره آجری، مرمت و حفاظت از مقبره آقالار و مقبره صدر کبیر، تکمیل و بهره برداری از حسینیه حاج غفار و محوطه آن و ساماندهی مسیر بازار در بافت تاریخی از جمله برنامه هایی است که در دستور کار است.

بیش از 500 اثر ثبتی و حفاظتی در مراغه وجود دارد و برخی از مساجد چوبی این شهر تاریخی از جمله ملامعزالدین، ملارستم، زری (ضریر)، قاضی، ریحان و سفید (آق) از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مساجد طاق گنبدی شجاع الدوله و دروازه مراغه نیز از دیگر مساجد جذاب این شهر برای بازدید علاقه مندان به آثار و ابنیه های تاریخی است.

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت